Hej!

Planerar att bygga en balkong så att vi kan njuta av kvällssolen.
Måtten blir 140cm djup och 500cm bred.

Jag vill inte ha några stolpar ner till marken och undviker gärna snedsträvor neråt då jag tror det kan leda in fukt i fasaden.
Tyvärr ligger bjälklaget åt "fel" håll så jag kan inte sticka in några reglar där.
Så vad göra?

Oerhört tacksam för svar.

Om det inte går att föra in balkar i bjälklaget återstår bara någon form av konsollösning. Hur en sådan kan se ut bero helt på hur huset är byggt, dvs stomsystem, fasadmaterial, höjder mm.

Det är träfasad. Innanför finns det spåntat 1 tums, luftspalt och sen spåntat 2 1/2 tums virke.
Lurar på om det går att bygga en ram i limträ och sedan använda dragstag.
Nån som gjort något liknande?

Och tack för svaret.

Företag som håller på med balkongrenoveringar i äldre flerbostadshus använder ofta en metod som utgår från kraftiga stålprofiler som som fästs in lodrätt i fasaden på hela dess höjd. Sedan hängs balkongerna in i dessa profiler och stöds av diagonalstag som också fästs in i samma profil.

Eftersom du har ett plankhus skulle det vara relativt enkelt att använda en liknande metod, fast mer anpassad till det aktuella läget. Jag skulle kunna tänka mig L eller U profiler i stål som skruvas fast i plankstommen med genomgående bult. I dem fäster du limträbalkar som balkong underlag som säkras med hängstag i stål. Alternativt använder du underliggande diagonalstöd i limträ. Det är en praktisk och estetisk fråga. Stål är bäst till dragkrafter och trä till tryckkrafter. Du kan också använda limträ som bultas fast i fasaden, men då kan du inte ha hängstag. Att designa och konstruera balkongen är inget för amatörer, med hänsyn till utseende och säkerhet. Däremot tycker jag inte det skulle behöva bli så våldsamt dyrt att bygga den.

• Gilla
Oskar81
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.