Hoppas alla har en lika trevlig lördag som oss!
Jahopp, då stämde inte specifikationen för den nya gymmaskinen med 5 cm i höjden.
Ger inte upp så jag funderar om man kan gröpa ur källartaket som är det gjutna betonggolvet för våningsplanet. Det är ett enplans tegelhus med inredd källare från 70-talet.
Höjd på taket är 209 cm, maskinen är 213-214 cm.
Det är nämligen topp-komponenten på maskinen som har en vinkel på 10-20 grader upp mot taket och är av fyrkantsstål. Så måttet som påverkar taket är 4 x 20 cm vilket inte borde påverka konstruktionen öht egentligen.
Så tanken är att fräsa en ränna på 4 x 5 x 20 cm (BxDxL).
Spårfräsa och knacka/bila bort. Maskera området med byggplast och byggdammsugare för minimera dammet.
Men när kommer man till armeringen, och vilka verktyg är bäst lämpade för jobbet? Antar att jag kommer få hyra.
Jahopp, då stämde inte specifikationen för den nya gymmaskinen med 5 cm i höjden.
Ger inte upp så jag funderar om man kan gröpa ur källartaket som är det gjutna betonggolvet för våningsplanet. Det är ett enplans tegelhus med inredd källare från 70-talet.
Höjd på taket är 209 cm, maskinen är 213-214 cm.
Det är nämligen topp-komponenten på maskinen som har en vinkel på 10-20 grader upp mot taket och är av fyrkantsstål. Så måttet som påverkar taket är 4 x 20 cm vilket inte borde påverka konstruktionen öht egentligen.
Så tanken är att fräsa en ränna på 4 x 5 x 20 cm (BxDxL).
Spårfräsa och knacka/bila bort. Maskera området med byggplast och byggdammsugare för minimera dammet.
Men när kommer man till armeringen, och vilka verktyg är bäst lämpade för jobbet? Antar att jag kommer få hyra.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Maskinen kanske står på små fötter som kan tas bort eller kapas?
Jag skulle inte ge mig på att fräsa/hugga bort material på undersidan av detta valv.
Jag skulle inte ge mig på att fräsa/hugga bort material på undersidan av detta valv.
Den går nämligen inte att ändra i konstruktionen på ett enkelt sätt. Skall den kapas så måste man kapa samtliga och det är inte möjligt då kromstängerna som vikterna åker i har en gänga på toppen.
Det blir helt enkelt ett för stort ingrepp som kan påverka allt för många variabler.
Det blir helt enkelt ett för stort ingrepp som kan påverka allt för många variabler.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker mig se rätt tydligt att det bör gå att minska höjden på "maskinen" några centimeter.
Och att såga med bågfil är bra träning för armmusklerna
Och att såga med bågfil är bra träning för armmusklerna
Om man ska kapa något öht så måste alla få en lika precis kapning. Vilket omfattar väldigt mycket jobb, men genomförbart.KnockOnWood skrev:
Är det verkligen så illa med att fräsa den där lilla rännan i källartaket?
Jag gissar på att valvet är underkantsarmerat och då hade iaf jag inte vågat bila hur son helst i det utan att rådfrågat ett konstruktör. Däremot lär du ha ett flytande betonggolv utan någon bärande funktion om det är ett äldre hus (vilket det låter som, med tanke på höjden), då kanske du kan bila i golvet och göra en ursparning för maskinen i golvet istället?
Har jag förstått dig rätt om det är balken som går från viktpaketet fram till stången som pekar en aning uppåt? Används hela höjden i balken för lina/vajer eller dylikt, eller är det luft överst? Går det i så fall att kapa överkanten av balken? Hörnet framför linhjulets infästning har ingen betydelse för balkens styrka, och en liten bit bakom linhjulet går det nog att ta också, då balken måste vara dimensionerad för högsta momentet som är vid stolpen. Det går ju förmodligen till och med att flytta ner linhjulet en aning om det behövs som det ser ut.
Jag hade förlängt gängorna i viktpaketets stänger och kapat den stående stolpen. Det är inte så noga - det är ju gängor i stängerna så det måste ju på något vis vara justerbart.
Tänk på hur du ska resa uppmaskinen också, om du inte kan montera den stående. Resmåttet blir måttet från balkens överkant kortaste vägen till en tänkt linje mellan foten vid sitsen och ena foten under viktpaketet. Det blir inte mycket längre än maskinens höjd när den står upp, men lite lär det skilja.
Ska du modifiera huset är det nog inte heller någon fara så länge du inte ger dig på armering. Underkanten på ett bjälklag har en dragbelastning, vilket betong inte tar upp något vidare bra om den inte är armerad. Så in till armeringen så fyller betongen mest funktion av skydd för armeringen. Jag har dock ingen kunskap om hur mycket betong man brukar ha utanpå armeringen i ett hus. På kajer brukar man ha 50mm för att skydda betongen mot vattnet, så i ett hus ligger min gissning på att det är betydligt mindre...
Jag hade förlängt gängorna i viktpaketets stänger och kapat den stående stolpen. Det är inte så noga - det är ju gängor i stängerna så det måste ju på något vis vara justerbart.
Tänk på hur du ska resa uppmaskinen också, om du inte kan montera den stående. Resmåttet blir måttet från balkens överkant kortaste vägen till en tänkt linje mellan foten vid sitsen och ena foten under viktpaketet. Det blir inte mycket längre än maskinens höjd när den står upp, men lite lär det skilja.
Ska du modifiera huset är det nog inte heller någon fara så länge du inte ger dig på armering. Underkanten på ett bjälklag har en dragbelastning, vilket betong inte tar upp något vidare bra om den inte är armerad. Så in till armeringen så fyller betongen mest funktion av skydd för armeringen. Jag har dock ingen kunskap om hur mycket betong man brukar ha utanpå armeringen i ett hus. På kajer brukar man ha 50mm för att skydda betongen mot vattnet, så i ett hus ligger min gissning på att det är betydligt mindre...
Håller absolut med. Ge fan i taket, det ligger rimligtvis en underkantsarmering 3-5cm in.KjellTimell skrev:Jag gissar på att valvet är underkantsarmerat och då hade iaf jag inte vågat bila hur son helst i det utan att rådfrågat ett konstruktör. Däremot lär du ha ett flytande betonggolv utan någon bärande funktion om det är ett äldre hus (vilket det låter som, med tanke på höjden), då kanske du kan bila i golvet och göra en ursparning för maskinen i golvet istället?
Tycker fö att maskinen ser fullt redigerbar ut.