4 383 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Hur stor blir nedböjningen?
Nån som kan hjälpa mig att räkna ut vilken dimension jag behöver på reglar till en klätterställning för armgång?
Tänkte ha 4st 95x95 som stolpar i hörnen och sen ha 4-4,5 meter långa reglar mellan
Typ så här:
http://www.lappset.com/se/sv/Produkter/Sok-produkter/Produkt-kort?prodID=175016
Om reglarna till överliggarna är 45x145 och man hänger 100kg på mitten. Hur mycket kommer det att svikta?
Tänkte ha 4st 95x95 som stolpar i hörnen och sen ha 4-4,5 meter långa reglar mellan
Typ så här:
http://www.lappset.com/se/sv/Produkter/Sok-produkter/Produkt-kort?prodID=175016
Om reglarna till överliggarna är 45x145 och man hänger 100kg på mitten. Hur mycket kommer det att svikta?
Inget mätbar, men se till att köpa C24 kvalité, se upp med kvistar som går ut till kanter och försvagar samt att regeln har täta årsringar men det brukar det vara på C24 
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Med två 45x145 C24 som ligger fritt upplagda får du ca1,9 mm nedböjning om du hänger 100 kg i centrum. Hänger du med hela kroppsvikten på en sida, alltså på en regel, dubblas nedböjningen. Beroende på hur stilfull din armgång är får du även ett dynamiskt tillskott, kanske kan komma upp i en fördubbling om du är trött och helt tappar snitsen
.
Räknat med elementarfall för balkböjning med materialdata från Träguiden.
Tack!Bernieberg skrev:
Med två 45x145 C24 som ligger fritt upplagda får du ca1,9 mm nedböjning om du hänger 100 kg i centrum. Beroende på hur stilfull din armgång är får du sen ett dynamiskt tillskott, kanske kan komma upp i det dubbla om du är trött och helt tappar snitsen.
Dubbla vikten gör bara 4mm nedböjningen då? Sen väger jag bara 70kg så jag har lite marginal.
Hur stor skillnad skulle det vara med tryckimpregnerat?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja, 4 mm blir det om du hänger med 100 kg i en regel. Och sen blir det som sagt lite mer när du mer eller mindre kastar dig från arm till arm så att säga.
Kan inte tänka mig att det är någon skillnad med tryckt virke (om det är lika torrt)
Kan inte tänka mig att det är någon skillnad med tryckt virke (om det är lika torrt)
Klicka här för att svara