11 917 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Bygga innervägg, hur tänka kring djup/tjocklek
Ska sätta upp en vägg i vardagsrummet och skapa ett barnrum. Kommer köra med en infälld skjutdörr/Pocketkarm. Men hur ska jag göra med väggens tjocklek? 45*70 verkar standard för reglarna, sen vill jag nog ha dubbelgips på båda sidorna för ljuddämpningen (med isolering i väggen) och kunna sätta upp hylla. Då får jag 70+ 13*4 =122 mm. Det funkar ju kanon med dörrkarmsmått. Eller tänker jag fel på något sätt? (Trött idag...)
Hur blir det med apparatdosor åt båda hållen?. På ett ställe skulle jag behöva ha uttag åt båda hållen men får två dosor plats rygg i rygg eller hur gör jag där? Kanske bara att gröpa ur innersta gipsskivan
Hur blir det med apparatdosor åt båda hållen?. På ett ställe skulle jag behöva ha uttag åt båda hållen men får två dosor plats rygg i rygg eller hur gör jag där? Kanske bara att gröpa ur innersta gipsskivan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog ingen fara.
Den grundaste apparatdosan jag köpt har djupet 35 mm.
Det är en sk rotdosa, eller senildosa.
Men måste ni verkligen ha så mycket gips?
Är det inte bra att höra om ungarna ligger och gråter eller har mardrömmar?
Den grundaste apparatdosan jag köpt har djupet 35 mm.
Det är en sk rotdosa, eller senildosa.
Men måste ni verkligen ha så mycket gips?
Är det inte bra att höra om ungarna ligger och gråter eller har mardrömmar?
Bästa svaret
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du skriver att ni vill sätta upp hylla. För detta, och för allmän frihet att skruva vad som helst var som helst skulle jag skippa ett lager gips och sätta OSB innanför gipsen. Total tjocklek 118 mm vilket finns som standard dörrkarm. Med isolering i väggen räcker den lösningen bra, behövs mer så är det nog bättre att jobba med ljudkällan istället 
Ljudmässigt är det väl mest för att dämpa tv ljudet från vardagsrummet mot barnsovrum, men om ett par år är det nog åt andra hållet...Bernieberg skrev:
Du skriver att ni vill sätta upp hylla. För detta, och för allmän frihet att skruva vad som helst var som helst skulle jag skippa ett lager gips och sätta OSB innanför gipsen. Total tjocklek 118 mm vilket finns som standard dörrkarm. Med isolering i väggen räcker den lösningen bra, behövs mer så är det nog bättre att jobba med ljudkällan istället![]()
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Är det ett problem? 2mm döljer man väl med dörrkarmen? Eller korrigerar med hyveln.
Klicka här för att svara