Har byggt en form till en betongbänkskiva i formplyfa, ska ligga på ett sideboard och har måtten 240x39x4 cm.

Betongen kommer i veckan (Bemix från Finja) och jag funderar lite på hur jag ska gå tillväga med vibrering?
Formen kommer stå på golvet då det är plant, så kan inte knacka underifrån, kommer det räcka med en bult i slagborren och vibrera ut bubblorna?

Sen när det kommer till ytbehandling, vad rekommenderar ni? Ska som sagt vara inomhus och relativt långt från köket, så fett o smuts är inget problem, kan tänka mig att vatten kan vara det som eventuellt hamnar på skivan, och lite patina är vi inte rädda för.

Tack på förhand!

Ingen som har några tips eller idéer?

Bilmaskin mot formkanten om den klarar det senast jag gjöt en sån så låg den på min arbetsbänk sen satte jag bilmejslen i skruvstädet

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det kommer fungera skapligt att köra vagnsbult i borrmaskinen. Finns säkert någon optimal frekvens dock betoende på blandningen. Jag körde osmo hårdvaxolja, inte alls nöjd med den. Jag hade gått på epoxy om jag var rädd för fläckar. Annars såpa. Jag fick luftbubblor sist, mest i delen jag gjorde en ho. Annars skulle jag kunna rekomendera att lägga en plastfilm i formen. Jag körde med solfilm för det var vad jag kom över lokalt.

Gjöt i söndags o formade av i onsdags, blev kanon! Ytterst få bubblor trots snålt med vibrerande/knackande (gjöt med bemix från finja, maximalt med vatten)
Imorgon hoppas jag hinna med o våtslipa, sen blir det nitors stensåpa under veckan, hoppas kunna lägga på skivan nästa helg.
Ska försöka komma ihåg o lägga upp en bild!

• Gilla
RollOn63 och 1 till
  • Laddar…
Planen är att lägga på såpan ikväll, tänkte blanda upp 3 liter (5ml såpa per liter vatten, så mina 750 ml kommer räcka långt :))
Sen får vi se om jag kan fånga någon stark granne som hjälper mig lyfta upp den i veckan (frun är gravid i 8e månaden, annars brukar hon va starkare än mig).
Känns som om jag bara skriver till mig själv här i tråden :rolleyes:

Ge oss bilder så vi vet att detta verkligen hänt! :)

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Passa dig så den inte knäcks, långt från färdighärdad gissar jag. Läst många som knäckt så långa.

Du ska inte slipa bort betonghuden? Ingen egen erfarenhet ännu men många verkar tycka det är nödvändigt

Våtslipad och såpad grå yta på en betongskiva, redo att lyftas på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våtslipad grå yta på en skiva, förstärkt och polerad, redo att lyftas på plats.
Skapa konto
Ville ha den grå ytan så har bara våtslipat med 240-papper.
Har satt två stående 45x70 under en skiva så man kan bära den liggandes, blev stabilt som tusan!

Nu är den såpad 7-8 ggr, avtorkad o polerad!
Ska den bara lyftas på plats också!

• Gilla
henkepenk och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Hade du någon armering i skivan?

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Absolut, ett vanligt rostigt nät. Läste på förpackningen att man kan gjuta ner till 20 mm utan armering, förmodligen inte så lång skiva som jag dock!

Görsnygg!

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Bjuder på en helbild från nu i morse när såpvattnet torkat in lite mer.
Långsmal betongplatta som torkat efter tvätt, upplagd på träklossar i ett garage.
Skapa konto

Ber om ursäkt för den usla mobil-kvaliteten!

• Gilla
Lofjärden och 2 till
  • Laddar…
Angående härdning av betongen förresten så läste jag någonstans att betongen härdar under flera år, men når ca 90% av sin styrka efter 5-6 veckor. Så är man orolig för att långa skivor ska knäckas är det nog bra att vänta ett tag under härdningen.

Jag har som sagt byggt enligt ovan för att kunna bära den liggandes då det är betydligt lättare att flytta, när den ska lyftas upp på sin plats lyfts den dock på högkant!

• Gilla
Ante_M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.