Har byggt en form till en betongbänkskiva i formplyfa, ska ligga på ett sideboard och har måtten 240x39x4 cm.
Betongen kommer i veckan (Bemix från Finja) och jag funderar lite på hur jag ska gå tillväga med vibrering?
Formen kommer stå på golvet då det är plant, så kan inte knacka underifrån, kommer det räcka med en bult i slagborren och vibrera ut bubblorna?
Sen när det kommer till ytbehandling, vad rekommenderar ni? Ska som sagt vara inomhus och relativt långt från köket, så fett o smuts är inget problem, kan tänka mig att vatten kan vara det som eventuellt hamnar på skivan, och lite patina är vi inte rädda för.
Tack på förhand!
Betongen kommer i veckan (Bemix från Finja) och jag funderar lite på hur jag ska gå tillväga med vibrering?
Formen kommer stå på golvet då det är plant, så kan inte knacka underifrån, kommer det räcka med en bult i slagborren och vibrera ut bubblorna?
Sen när det kommer till ytbehandling, vad rekommenderar ni? Ska som sagt vara inomhus och relativt långt från köket, så fett o smuts är inget problem, kan tänka mig att vatten kan vara det som eventuellt hamnar på skivan, och lite patina är vi inte rädda för.
Tack på förhand!
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bilmaskin mot formkanten om den klarar det senast jag gjöt en sån så låg den på min arbetsbänk sen satte jag bilmejslen i skruvstädet
Det kommer fungera skapligt att köra vagnsbult i borrmaskinen. Finns säkert någon optimal frekvens dock betoende på blandningen. Jag körde osmo hårdvaxolja, inte alls nöjd med den. Jag hade gått på epoxy om jag var rädd för fläckar. Annars såpa. Jag fick luftbubblor sist, mest i delen jag gjorde en ho. Annars skulle jag kunna rekomendera att lägga en plastfilm i formen. Jag körde med solfilm för det var vad jag kom över lokalt.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Gjöt i söndags o formade av i onsdags, blev kanon! Ytterst få bubblor trots snålt med vibrerande/knackande (gjöt med bemix från finja, maximalt med vatten)
Imorgon hoppas jag hinna med o våtslipa, sen blir det nitors stensåpa under veckan, hoppas kunna lägga på skivan nästa helg.
Ska försöka komma ihåg o lägga upp en bild!
Imorgon hoppas jag hinna med o våtslipa, sen blir det nitors stensåpa under veckan, hoppas kunna lägga på skivan nästa helg.
Ska försöka komma ihåg o lägga upp en bild!
Planen är att lägga på såpan ikväll, tänkte blanda upp 3 liter (5ml såpa per liter vatten, så mina 750 ml kommer räcka långt
)
Sen får vi se om jag kan fånga någon stark granne som hjälper mig lyfta upp den i veckan (frun är gravid i 8e månaden, annars brukar hon va starkare än mig).
Känns som om jag bara skriver till mig själv här i tråden
Sen får vi se om jag kan fånga någon stark granne som hjälper mig lyfta upp den i veckan (frun är gravid i 8e månaden, annars brukar hon va starkare än mig).
Känns som om jag bara skriver till mig själv här i tråden
Passa dig så den inte knäcks, långt från färdighärdad gissar jag. Läst många som knäckt så långa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har satt två stående 45x70 under en skiva så man kan bära den liggandes, blev stabilt som tusan!
Nu är den såpad 7-8 ggr, avtorkad o polerad!
Ska den bara lyftas på plats också!
Angående härdning av betongen förresten så läste jag någonstans att betongen härdar under flera år, men når ca 90% av sin styrka efter 5-6 veckor. Så är man orolig för att långa skivor ska knäckas är det nog bra att vänta ett tag under härdningen.
Jag har som sagt byggt enligt ovan för att kunna bära den liggandes då det är betydligt lättare att flytta, när den ska lyftas upp på sin plats lyfts den dock på högkant!
Jag har som sagt byggt enligt ovan för att kunna bära den liggandes då det är betydligt lättare att flytta, när den ska lyftas upp på sin plats lyfts den dock på högkant!