1 621 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Bedömning av bes.protokoll av villa
Hej! Skulle behöva hjälp med att tyda riskerna i denna besiktning av en villa..
Vår tanke var att totalrenovera, bo ett tag och när våran drömtomt kommer bygga ett nytt hus om några år, och kanske tjäna någon liten slant iallafall. Och detta objekt ligger verkligen i en fin ort.
Jag vet att den legat ute till försäljning för inte så länge sedan men nu är huset tillbaka.
Det som står i beskrivningen hos mäklaren är att det är en fuktskada i kök/badrum/hall som man som köpare får 120.000 kr av försäkringsbolaget i ersättning.
Det är ju kanske en av dom viktigaste bitarna som jag behöver svar på, är det en rimlig summa och hur besvärligt kan det vara?
Även garaget kan vara en stor risk?
Tanken är att vi ska göra så mycket som möjligt själva, jag har ganska mkt tid att lägga på min fritid och tycker det är kul att ha något att pyssla med.
Bes.protokoll: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/1754796
Vår tanke var att totalrenovera, bo ett tag och när våran drömtomt kommer bygga ett nytt hus om några år, och kanske tjäna någon liten slant iallafall. Och detta objekt ligger verkligen i en fin ort.
Jag vet att den legat ute till försäljning för inte så länge sedan men nu är huset tillbaka.
Det som står i beskrivningen hos mäklaren är att det är en fuktskada i kök/badrum/hall som man som köpare får 120.000 kr av försäkringsbolaget i ersättning.
Det är ju kanske en av dom viktigaste bitarna som jag behöver svar på, är det en rimlig summa och hur besvärligt kan det vara?
Även garaget kan vara en stor risk?
Tanken är att vi ska göra så mycket som möjligt själva, jag har ganska mkt tid att lägga på min fritid och tycker det är kul att ha något att pyssla med.
Bes.protokoll: https://media.fastighetsbyran.se/Fil/1754796
Garaget gissar jag att är oisolerat. Då kan det i princip inte finnas några dolda skador. Så det är ingen risk. Men det är nog läge att göra något åt ytskiktet. Skadorna i huset är mycket svårare att bedöma omfattningen av. Mycket kostnad vid den typen av skador är arbete. Så om du räknar med att göra mycket jobb själv så blir det sannolikt klart billigare att fixa. Jag gissar att ett hus i det skicket skrämmer många köpare. Så det kan nog bli en bra affär.
Takkonstruktionen är inte den roligaste, bör nog se över att byta ut masoniten i undertaket mot duk eller råspont. Garagetaket lär läggas om men det är ju småpengar ca 15 000:-
Det mesta av ytskikten verkar ju va sen nytt så det borde inte finnas så mycket övermålat och gömt där.
Det mesta av ytskikten verkar ju va sen nytt så det borde inte finnas så mycket övermålat och gömt där.
Daniel 109: Ja nej det är säkert oisolerat, så då bör man ju kunna se om det ser helt rötet ut..
Stefan N: Nej jag tänker mig att det är kanske är att slita bort allt gammalt och lägga råspånt och takpapp som är säkrast? eller om man lägger en duk.. är inte superduktig på det där.. Det ska ju bli bra men kanske onödigt att slänga pengar i sjön på dom dyraste bästa lösningarna.
Tack för svaren hittils!
Stefan N: Nej jag tänker mig att det är kanske är att slita bort allt gammalt och lägga råspånt och takpapp som är säkrast? eller om man lägger en duk.. är inte superduktig på det där.. Det ska ju bli bra men kanske onödigt att slänga pengar i sjön på dom dyraste bästa lösningarna.
Tack för svaren hittils!
Det står inte varken om orsaken eller omfattningen. Då är det omöjligt att gissa vilka åtgärder som behövs och vad kan det kosta.
Vet du vad fuktskadan beror på ? Kommer det från plattan eller vatten läckage från nåt rör eller vad kan det vara?
Vet du vad fuktskadan beror på ? Kommer det från plattan eller vatten läckage från nåt rör eller vad kan det vara?
Lars48: Nae jag vet inte, men det känns ju som att det är något som har läckt i köket, får prata med mäklaren, förs.bolaget har redan bestämt vad ersättningen blir så kanske dom vet mer.. kan man ju hoppas. Eller så slänger dom bara ut lite pengar och så slipper dom bry sig mer.
Hej igen, Har nu läst utredningen på vattenskadan..
Det verkar som ett rör i köket har läckte, dock verkar det inte läcka något när dom spolar, man får ingen fuktindikering där det läckt, men stor microbiella påväxter finns där.
Dom mäter upp förhöjda fuktvärden på golvet i köket, samt golvet i hallen ( som är i anslutning till köket ) och i badrummet på golvet mot den väggen som köksläckan är.
Hur farligt är det med dessa microbiella påväxter dom pratar om? hur mycket skada tror ni det kan vara på husets väggar och golv?
Är 120.000 kr en rimlig ersättning tro? Vad är ett worst case scenario?
Tack för svaren hittils!
Det verkar som ett rör i köket har läckte, dock verkar det inte läcka något när dom spolar, man får ingen fuktindikering där det läckt, men stor microbiella påväxter finns där.
Dom mäter upp förhöjda fuktvärden på golvet i köket, samt golvet i hallen ( som är i anslutning till köket ) och i badrummet på golvet mot den väggen som köksläckan är.
Hur farligt är det med dessa microbiella påväxter dom pratar om? hur mycket skada tror ni det kan vara på husets väggar och golv?
Är 120.000 kr en rimlig ersättning tro? Vad är ett worst case scenario?
Tack för svaren hittils!
Du bör nog ta bort golven på de ytor som du har indikeras fukt på och kolla om det behöver bytas mer. Så minst nya ytskikt i de rummen. Det medför sannolikt att du behöver nya utsikt i hela badrummet. Jobbet under är sannolikt inte då dyrt, men kräver en del jobb.
Klicka här för att svara