Hej!

Jag bor i ett prefab-radhus från tidigt 90-tal och den senaste veckan eller så har min fru och jag känt en konstig lukt i köket. Efter att ha städat, letat, rensat i rör etc. utan att det försvinner kom vi idag på att det kanske är fukt i innertaket. I vintras spillde vi nämligen ut ett vattenglas på golvet i sovrummet (som ligger ovanför köket), och en del vatten droppade genom taket i köket. Jag borrade då ett hål i kökstaket och fick ut "allt" vatten. Iom. hålet tänkte jag (naivt?) att resterande fukt skulle vädras ut. Sedan dess har vi inte tänkt mer på det förrän idag då...

Vad gör jag nu? Min spontana tanke är att bryta upp och titta. Men jag vet inte om det är så lätt. Nerifrån förstör jag isåfall taket eftersom det är någon form av hutonit-takplattor som lixom kuggar i varandra. Jag tror inte att jag kan få ner en sådan platta utan att förstöra den. Uppifrån är det kanske lättare, där ligger ett klickgolv ovanpå original-linoleummattan (och under den vet jag inte). Så jag skulle alltså behöva ta bort golvsocklar, plocka upp ett par golvbrädor och sedan riva upp en bit av mattan.

Ett tredje alternativ är väl att ringa anticimex direkt och lämna över frågan på dem och stå beredd med öppen plånbok i bakgrunden...

Vad rekommenderar ni?

Det verkar osannolikt att ett utspillt vattenglas ska ge en fuktskada flera månader senare? Det borde torkat ut av sig själv för länge sen. Fuktskador får man om det tillförs fukt hela tiden.

Tack, vi ringde Anticimex och dom var också inne på att det kunde vara något helt annat som luktar. Särskilt eftersom vi inte ser några visuella tecken på fukt/mögel.
Det är svårt att beskriva lukten men någonstans kring Spya/jäst/surt.. Lukten är tydligast mitt i rummet, i huvudhöjd/nära taket. Vi har dock ett ventilationsutsug i takhöjd i ena hörnet vilket gör lukten svårplacerad..

Om inte någon här kommer med någon snilleblixt är planen att vi storstädar köket imorgon. Dra fram spis, kyl/frys etc. Vem vet, det ligger kanske någon gammal köttbit eller död råtta eller nåt :)

Ja fukt kan det väl iofs. vara, men inte från vattenglaset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.