Skall lägga ut en 15mm (76x62 cm) plåt på ett betonggolv. Problemet jag har just nu är att jag har ett spel på ca 0,5mm i ett hörn vilket gör att plåten inte ligger helt plan. Går att vippa den, vilket den inte får göra. Har slipat och lagt ut betongspackel och slipat för att försöka få ett helt plant underlag men det vill sig inte riktigt.
Någon som har ett förslag på hur man kan göra. Funderar på att hälla ut betongspackel eller liknande med 0-fraktion och lägga på plåten direkt i "smeten". Med denna metod får jag bara ett försök :) men det borde fungera. Tips?

Det går inte att lägga den i utkammad fix? Finns ju massa olika varianter beroende på användningsområde

Casaloco
kanske pröva att sätta plåten i lite vanligt kakelfix?

edit: tvåa på den

tommib
Du måste nog beskriva mer i detalj vad plåten är till för. Varför får den inte vippa? Är plåtens höjd i förhållande till något annat viktig? Ska plåten vara absolut plan i horisontalled?

Ok, här kommer lite mer information. Plåten är en tryckfördelningsplåt till en skorsten så den kommer att belastas med en vikt på ca 900-1000kg. Vill helst inte höja plåten för mycket då den kommer att komma i samma nivå som golvet när det läggs.Plåten behöver inte vara plan i horisontalled endast att den ligger plant på betonggolvet. Kakelfix skulle kanske fungera, får kolla var man har för tryckhållfasthet på fix och vilken minsta tandning man kan använda.

P
Syllband /tjärpapp för syll.

tommib
Hmm....

Frågan är om inte plåten kommer tryckas på plats av skorstenen när den väl kommer dit om skillnaden bara är en halv millimeter. Annars är väl kakelfix en idé god som någon.

Kolla på weber lagningsmassa fin. Gåt att lägga från 0-15mm. 20 mpa tryckhållfasthet så det behöver du inte oroa dug för.

Jag tror nog efter era inlägg att jag tar modet och testar med fix alternativ betongspackel imorgon. Återkommer med resultat :)

M MoggeS skrev:
Ok, här kommer lite mer information. Plåten är en tryckfördelningsplåt till en skorsten så den kommer att belastas med en vikt på ca 900-1000kg. Vill helst inte höja plåten för mycket då den kommer att komma i samma nivå som golvet när det läggs.Plåten behöver inte vara plan i horisontalled endast att den ligger plant på betonggolvet. Kakelfix skulle kanske fungera, får kolla var man har för tryckhållfasthet på fix och vilken minsta tandning man kan använda.
Hur menar du? Är inte ditt golv horisontellt?

Är det golvet, eller plåten, som är minst plant?
Ska plåten ligga löst på golvet, eller ska den fästas på något sätt?

Men vad är det för skräp till betonggolv som inte tål 1000 kg belastning?
Hur mycket större är plåten jämfört med skorstenen? Det var ju typ så udda mått på plåten så är plåten lika stor som skorstenen?
Finns det föreskrift/anvisningar som säger att det MÅSTE vara en tryckfördelningsplåt?

Tycker det verkar lite överarbetat.

Protte

F
prototypen prototypen skrev:
Men vad är det för skräp till betonggolv som inte tål 1000 kg belastning?
Hur mycket större är plåten jämfört med skorstenen? Det var ju typ så udda mått på plåten så är plåten lika stor som skorstenen?
Finns det föreskrift/anvisningar som säger att det MÅSTE vara en tryckfördelningsplåt?

Tycker det verkar lite överarbetat.

Protte
Kan bara hålla med. 15mm plåt låter överstadigt, det är 55kg plåt.

Kan bara hålla med er. Hade jag sluppit plåten hade allt varit frid och fröjd. Det är min K-konstruktör som vill ha den där.. han glömde att rita in urtag i cellplasten och att skorstenen kommer 15 cm från en försvagning i plattan gör att vi nu får köra med plåten. Tror heller inte det är några problem att skippa plåten men det är bäst att lyda..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.