Hej,

Jag håller på och river bort panel från en källarvägg i ett 60-talshus. Under tror jag det är puts men det låter ihåligt på vissa ställen när jag knackar på den. Jag blev alltså nyfiken och började göra hål i putsen. Då såg jag enligt bifogade bild. Det verkar som att bakom putsen finns det något som liknar träflisor men med mörk färg. Ca 2 mm breda. Det verkar också vara ett stålnät av något slag innan det blir ett hålrum och därefter tror jag det är betonghålsten. Det jag undrar är vad allt detta är för något? Är det något farligt? Borde man riva ner allting när man ändå håller på eller kan jag låta det vara?

• Hål i putsad vägg som avslöjar mörka träflisor och stålnät, misstänkt betonghålsten bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha googlat lite mer: Kan det vara träullit som man sedan lagt puts på?

Så här såg det ut i några av mina källarväggar och de är mig veterligen cementbundna träullsskivor som det är putsat på. De låter väldigt ihåliga när jag knackar på putsen. Jag lät mina sitta kvar, de är nog ett av de mindre olämpliga valen som gjordes på 60- och 70-talet när det gäller källarväggar. Det gick ju inflation i utreglade väggar av trä på den tiden. Dessa skivor är ju något mellanting.

• Delvis skadad källarvägg med hål som visar underliggande cementbundna träullsskivor bakom putsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vikedm
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är Träullit. Finns ingen anledning att ta bort ”ur risksynpunkt” . Träullit fungerar bra som putsbärare, sämre att fästa skruv och krokar i.

• Gilla
vikedm
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Det är Träullit. Finns ingen anledning att ta bort ”ur risksynpunkt” . Träullit fungerar bra som putsbärare, sämre att fästa skruv och krokar i.
Precis, de är inte så smidiga om det ska sättas upp saker med lite tyngd. Då är det läge att fästa i bakomliggande stomme. Det var tydligt att mitt hus förra ägare aldrig blivit riktigt vän med dessa skivor. I väggarna satt de flesta typer av fästelement som går att få tag på, t.om. gipsexpander som expanderat i träullsskivan...

• Gilla
vikedm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.