Står i begrepp att byta bjälklag i golvet. Har ett gäng två tum fyror c24 och undrar om jag skulle kunna dra ihop två stycken för att dubbla bjälkhöjden?! Går det eller blir det sämre än att ha en två tum åtta?

Jag har för mig att det blir lite sämre. Om du kan dra ihop dem så att de blir en homogen bjälke, så bör det bli likvärdigt. Men då pratar vi om något i stil med plyfa på båda sidor, och 30 - 50 spik per meter.

• Gilla
Stambro
  • Laddar…
Okej! Tack för svaret. Då blir det att fara på brädgården

E
Vad är det för spännvidd och vad ska det vara för rum?

Ca 4 meter, en bärande yttervägg. Är tänkt stt bli ett sovrum.

E
45x195 c24 klarar 3,94 m vid cc 60. Så är det längre upp till ca 4,32 så gäller 45x220 c24 vid cc60. För att komma ner i dimension kan du gå ner i cc mellan reglarna.

• Gilla
Stambro
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men då pratar vi om något i stil med plyfa på båda sidor, och 30 - 50 spik per meter.
?
Ordentligt med trälim emellan, och sedan skruv, t.ex. 6x160, 5st per meter borde väl bli starkt och bra?

Man kan ju också fråga sig vad det var för dimension på reglarna i det gamla bjälklaget.

Teoretiskt blir två 2x4 tum limsskruvade på höjden styvare än en 2x8 tum. Men det är inte värt arbetet. Dessutom räcker inte dimensionen för den spännvidden, som epw påpekar. Ska man följa sviktkravet räcker inte ens 45x220 med skruvlimmad spånskiva, fast det är på gränsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.