Jag bygger ett "växthus" med 3 sidor och tak av opal korrugerad plast till min odlingslott. Ser att automatiska vädringsfönster i vanliga växthus inte räcker för mina odlingsgrannar när solen ligger på från morgon till kväll. Tanken är att det inte ska bli FÖR ljust och varmt därinne då jag inte kan vara där hela tiden och passa. Men för att få bort den litet fula "skjulkänslan" vill jag klä in väggarna med en laserad spaljé på utsidan.
Dalen mellan de korrugerade åsarna är 22 mm bred och 18 mm djup, och jag vill lägga ett rutmönster med de vertikala ribborna i dalarna mot väggreglarna och de liggande ribborna utanpå dem. Så jag har två frågor:
1. Var kan man få tag i 22x22 ohyvlade eller finsågade ribbor i Stockholmsområdet? Ser att tex Beijer har mätpinnar i den dimensionen, men de är bara 180 cm och spetsade. Jag vill inte köpa dyr planhyvlad list utan billigast möjliga.
2. Skulle det fungera att förborra och fästa både ribba och plast med en längre takskruv i regeln, och finns det så långa skruvar?