Byggahus.se

Breda trallplankor - kan man limma?

807 läst  11 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Ska göra ett litet trädäck i nivå med en grusgång och skulle vilja lägga dit bredare dimensioner på trallvirke än vad jag hittills lyckats hitta i butik (ca 300 mm breda). Jag har en vän med tillgång till en bra rikt- och planhyvel och det slog mig att man kan kanske kan limma ihop standardtrall för att åstadkomma bredden.

Frågan är om någon av här har testat på något liknande? Vad tror ni om resultatet? Längden på ytan som ska täckas med trall är ca 4 m. Någon som sitter inne på tips?

2. M
    Medlem · Nivå 4
    Dåliga odds tror jag. Tyvärr.
    Det blir rejält med rörelser i virket pga all fukt utomhus, har svårt att se att limningen kommer att hålla på sikt. Beroende på hur djupt impregneringen trängt in i träet så är det nog också stor risk att färgen blir väldigt flammig om man börjar hyvla virket (grönt/träfärgat om vartannat).

• Laddar…
  3. L
    Husägare · Nivå 14
    Köp limträbalkar och klyv dom på mitten, plana dom till samma tjocklek i planhyvel.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Limningen kommer nog att hålla, trä rör sig mest på bredden. Risken finns att det vill spricka i ändarna pga att fukten går in och ut i ändarna, det är risk med ALLT virke.
    Limmas med vattenfast lim typ Cascofen.
    Att rikta 4 meter lång bräda är inte helt enkelt, typ 3 meter utanför rikthyvelbordet.
    Att limma är ju också ett problem, kanske använda kex eller domino för att inte få så mycket kanter.
    Limma så långt och brett kräver en massa knecktar, typ 20-30 st

Sedan vill ju det hela kupa sig och spänner man ner det så spricker det.

Gör och lämna oss feedback.

Protte

5. F
    Medlem · Nivå 12
    Det där kommer bara att bli skit. En trallbräda är som en propeller, om den inte redan har krympt i en riktning så kommer den att göra det, fundera på hur det blir med två ihoplimmade. De är ganska uppenbart att detta inte kommer att fungera nåt vidare.

6. S
    Medlem · Nivå 6
    Kör tryckt regel 45x220 (kanske finns bredare) som trallplank?!

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Nivå 12

Det är nog en mycket bättre idé men man får kanske vara lite selektiv i valet av regel och slipa till dom lite.

8. 5
    Medlem Nivå 2
    Limma låter tveksamt. Det kommer inte att hålla särskilt länge.

9. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Om man limmar med vattenfast lim då?

Protte

10. F
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker det är uppenbart att det är helt hopplöst att få det att fungera..

11. 5
    Medlem Nivå 2
    Väder och sol sliter fort på allt som inte är skruvat eller massivt. Det går ju att försöka men räkna inte med att det är snyggt efter två år.

12. M
    Medlem · Nivå 4
    Jag undrar också om det skulle bli så snyggt som man hoppas ens från början. Den limmade skarven kommer att synas även när den är ny och kommer nog göra att ögat inte luras att tro att det är en hel planka.
    Jag gillar när man tänker utanför boxen men jag tror inte riktigt på detta.