Jag har en container i stål, botten i plywood. I den skall det stå en kompressor och en dammsugare, anslutna till huset via en isolerad kanal.

Nu funderar jag på uppvärmning och isolering i containern. Jag vill ha det torrt och minst 10 grader året om.

1) Vad bör man använda för värmekälla? Den måste tåla fint damm utan att det brinner.

2) Bör det finnas ventilation? Hur utformas den i så fall?

3) Går det att tex limma cellplast på insidan av väggarna? Eller blir det kondensproblem då? Vi tillför väldigt lite fukt innifrån containern, inga människor vistas där, och inget vatten finns.

4) Om det blir kondensproblem och fukt, är det då något man kan åtgärda med en avfuktare? Containerna är bara ca 12m3, så det borde inte vara så svårt att hålla torrt?

Helt grön på detta, så tacksam för all input!

ska dammsugaren blåsa ut luft i containern eller utomhus. om den dammsuger i tex din verkstad så kommer ju det tillföras fuktig luft i containern.

D daugaard skrev:
ska dammsugaren blåsa ut luft i containern eller utomhus. om den dammsuger i tex din verkstad så kommer ju det tillföras fuktig luft i containern.
Dammsugaren ska blåsa ut luften utomhus, tänkte ta upp ett hål i väggen och leda ut.

1) tex sandfyllda kamrörsradiator eller golvvärme
2)---
3) jag hade en oisolerad fraktcontainer förut och den blev det så mycket kondens i så det droppade från taket, (tillförde ingen fukt mer en från utomhusluften). gissar att det borde vara svårt att isolera så inte fukten kommer ut till plåten utan att riskera stänga in eventuell fukt mellan 2 täta skikt. känns som att en container är bäst lämpad att isolera utvändigt?

4) en avfuktare vore säkert bra men hur fungerar den ihop med dammig luft?

går det att göra så det inte blir dammigt? tex säck byte dammsugare utifrån ett avskärmat utrymme, eller vart kommer dammet ifrån? vore kanske bra både för eventuell avfuktare, värmare och för kompressorn.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Sprayisolering är det som funkar bäst i en container. Du får en diffusionstät isolering som fyller ut i ribborna.

Kompressorn behöver ju tilluft så något friskluftsintag behövs.
En vanlig el-olje radiator bör väl duga som uppvärmning

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.