Vår trapp har blivit försenad men jag har fått alla vangstycken monterade i trappschaktet. Vangstyckena är 45mm breda och jag har för mig att största spännvidden är en dryg meter (typ 1200mm). Nu funderar jag på att bygga en provisorisk trapp genom att såga upp steg i 22mm spånskiva. Kommer spånet klara vixna människor som gå i trappen och bär möbler osv? Att det sviktar gör ju inget här men kommer det hålla?

Jag kan ju förstås byta material till plywood istället men det är klart dyrare och jag tänker att plyfan borde innebära klart mer stickor i fötterna osv. Spån känns också mer lättjobbat då ytorna är släta

Trappsteg i 22mm spån som ska klara ca1200mm mellan uppläggen? Det skulle jag inte gå på. Skulle nog kört på 45x220 reglar istället

Om du även gör sättsteg i samma material så kan nog stegen hålla i 22mm spån.
Utan sättsteg inte en chans.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Trappsteg i 22mm spån som ska klara ca1200mm mellan uppläggen? Det skulle jag inte gå på. Skulle nog kört på 45x220 reglar istället
Ah, du tänker att göra 45mm tjocka steg av reglarna? Borde iof bli klart billigare och stadigare, men krångligare att såga snyggt ;)

"Såga snyggt"? Trappan skulle ju vara provisorisk!?!? :thinking:;)

Kör du på Johannes tips så slipper du se svågern rasa genom trappan med famnen full av frugans samling av porslinskatter. :crysmile:
Personligen hade jag inte ens olastad beträtt en 30-ish cm bred 22mm spånskiva med en spännvidd ens strax under 1 meter. :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.