Hej!

Jag och min fru har flyttat in i ett hus från 1947 och i matrummet låg ett laminatgolv som dolde ett äldre massivt trägolv, något som uppdagades efter att ha skruvat loss tröskellisten. Eftersom vi föredrog det äldre trägolvet så åkte laminatgolvet ut genom fönstret. När laminatgolvet var borta uppenbarades ett litet problem.

I ett av rummets hörn fanns ett rektangulärt hål i trägolvet, som lappats igen med ospontade träplankor av annan bredd samt med synliga spikhuvuden. Sannolikt var denna lappning aldrig tänkt att synas, utan något som gjorts inför läggningen av laminatgolvet under tidigt 1990-tal, gissningsvis. Kanske var där tidigare ett platsbyggt skåp eller liknande, därav denna lösning. Hur det än må vara med den saken måste det här, av estetiska skäl, åtgärdas. Vi vill alltså lägga ett nytt golv i detta ”hål”, som i möjligaste mån efterliknar det äldre trägolvet inför en kommande golvslipning. Trägolvet har dimensionerna 28 x 62 mm (tjocklek och bredd).

Som nybliven husägare är mina kunskaper i detta ämne mycket grunda, så jag hoppas att ni kan peka mig i rätt riktning, även om det leder till att anlita professionell hjälp av snickare.

Jag har fotat av rummet för att tydliggöra det hela:

Såhär ser trägolvet ut (ursäkta röran):
Gammalt massivt trägolv med synliga reparationer och röran från renovering i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser lappningen ut:
Trägolv med ojämn lappning vid sidan av äldre, mörkare golvbrädor och en röjsåg.
Skapa konto

Såhär ser misspasset ut:
Äldre trägolv bredvid en lappning med ospontade, ljusare plankor och synliga spikhuvuden.
Skapa konto

Såhär är trägolvet lagt:
Rektangulärt hål i gammalt trägolv som lappats med ospontade plankor och synliga spikhuvuden.
Skapa konto

Nu till mina frågor. Den övergripande frågan är förstås: ”Vad gör jag nu?” men något mer uppdelat undrar jag:

1. Det ursprungliga trägolvet – är det furu eller gran (jag gissar furu men jag var ingen stjärna i träslöjden)?

2. Jag hittar inget spontat furugolv i de aktuella dimensionerna. Är det en idé att specialbeställa eller är det en dyr historia?

3. Skulle annars en lösning kunna vara att använda ospontade brädor och skruva fast dessa med någon millimeters mellanrum, sedan nåta hela golvet (inkl. originalgolvet), för att avslutningsvis slipa. Eventuellt lägga en board av något slag under det nylagda partiet.

Ja, lite så fladdrar funderingarna. Tacksam för tips.

Viktor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.