Nu håller jag på att göra dränering. Huset är från 1946 och det fanns ingen dränering tidigare. Källarväggar är ca 160 cm under markytan.

Källarväggar är ganska dåliga, sporadiskt väldigt dåliga med stora ytor av avflagnad puts som täcken av olika skador under tiden, synnerligen fuktskador. Nu är sanering av källarväggar nödvändig.

Vilken är det bästa vägen och metod att lösa ett sådant klassiskt problem? Det är grunden på min fråga och jag skulle vara väldigt tacksam på erfarenheter och råd från andra som har sysslat med liknande problem.

Man kan nämna några konkreta frågor angående det här problemet:

- Vilket medel, putsbruk eller liknande är bäst att använda för sanering av sådana gamla källarväggar

- Tillexempel: Mur & Putsbruk C; Mur & Putsbruk B (0-3 mm eller 0-1 mm); Cementbruk A? Vilka erfarenhet och rekommendation finns med användning av t.ex. Nivoplan, Sika produkter (Sika Montop 650 eller Sika Top seal 107), Weber 135 o. s v?

- Vilka är huvud detaljer och vägledningar när man genomföra sanering – putsning av den här typen av källarväggarna. Förberedande arbete, vilken ytor man bearbetar i taget, vilken beläggning. Rekommenderas fix-eller cementblandningsunderlag för att putsen fastnar bättre?

Jag skulle nog dränera och sen låta det bero ett tag och sen om några år ta vid källaren.
Det finns utmärkta primers för dylika arbeten som gör att normal puts fäster så det är nog det minsta problemet. Steg ett är nog ändå först att åtgärda fukten och sen se till att det verkligen håller sig torrt sen.

Tack Stefan!

Jag uppskattar ditt resonemang och säkert du har helt rätt. Man behöver först titta effekt av dränering, vänta att väggen torkar och sedan snara de. Men jag har ett litet problem med att vänta. Åtminstone i en liten del. Nämligen vill jag installera några värmeelement och värma upp källare som ska förbättra generellt, källarens-hus hälsa. Då behöver jag åtminstone reparera – putsa väggs område där kommer värmeelement (vattenburen värme system). Då kan jag göra det fläckvis och då är huvud fråga: vilken mur & puts är bäst att använda: Mur & putsbruk B (0-3 mm /0-1 mm), Putsbruk C eller Puts och murbruk C … eller ?

M v h Mika

Blir ofta två sidor när denna fråga dyker upp. Jag anser att en källarvägg med rätt färg klara sig väldigt bra även om det är fuktigt. Så tar du bort de lösa och den färg som sitter där nu och sen målar med silikatfärg så blir det bra även med bristfällig dränering. Ja menar de finns ju putsade utomhusmurar som är fina år efter år.

janwide
Jag hade ett liknande problem. Blev rådd att använda samma typ av puts eller ett svagare än det som redan satt då jag reparerade. Knackade ner det som satt löst och reparerade sedan de ytorna. Sedan målade jag allt med silikatfärg. Putsen och färgen sitter bra ett år senare. Hade jag gjort detta idag så hade jag istället valt att skrapa ner all gammal puts och ersätta med ny. Tror dels att du får en jämnare vägg om du putsar om hela ytan eftersom det är mycket svårt att få det jämt när man lagar. Du blir också friare att använda putstyp eftersom den inte riskerar att reagera fel med den befintliga putsen.

Angående fukt i källaren så är lite fukt inget problem om man inte bygger in den eller har organiska material emot som kan börja mögla. Men vad som är ”lite fukt” och när det blir nödvändigt att dränera om är det svårt att dra en tydlig gräns för. Upplever du att det är väldigt fuktigt och att det luktar mögel så kanske det är dags att dränera.

Claes Sörmland
Med tanke på årtalet är troligen är källaren putsad med kalkbruk. I så fall håll dig till kalkbruk om du inte putsar om helt. Det skulle också förklara varför du har så pass stora putsskador, kalkbruk gillar inte fukt. Under 50-talet kom produkten Gullex ut på marknaden och därmed tog slutligen cementkalkbruken över. Men ditt hus är ju äldre.

Fukt löser du enklast med en avfuktare sommar och höst. Under vintern kan du värma källaren så hålls den torr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.