D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattade det som att det är kraftigt renoverat tidigare. Jag kan hålla med om att 1700tals byggnader bör bevaras. Men är det enbart senare renoveringar som syns är det ju inte särskilt värdefulla.
Svårt att veta hur det ser ut utan bilder såklart! Men, jag blir rätt nervös när jag hör "göra om till skal" och 1700tal i samma veva. Är det en utbyggnad från 20-tal? Är det ytsikt från 1920-tal? Är det helt enkelt kök och badrum som lagts till? Små och många rum låter onekligen mer 1700 än 1920 tycker jag. Ibland används argumentet "det är redan förstört" för att förstöra ännu mer. Jag gillar inte det. Självklart måste alla hus kunna funka att bo i för en modern familj, men jag ifrågasätter om det är öppna ytor som är drömmen, varför göra det i ett hus som uppenbarligen inte är byggt för det?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Svårt att veta hur det ser ut utan bilder såklart! Men, jag blir rätt nervös när jag hör "göra om till skal" och 1700tal i samma veva. Är det en utbyggnad från 20-tal? Är det ytsikt från 1920-tal? Är det helt enkelt kök och badrum som lagts till? Små och många rum låter onekligen mer 1700 än 1920 tycker jag. Ibland används argumentet "det är redan förstört" för att förstöra ännu mer. Jag gillar inte det. Självklart måste alla hus kunna funka att bo i för en modern familj, men jag ifrågasätter om det är öppna ytor som är drömmen, varför göra det i ett hus som uppenbarligen inte är byggt för det?
"Det är från början byggt 1700-talet men hade en omfattande renovering 1920 där precis allt byttes ut.
Byggdes som en herrgård till en familj och efter det blev det hotell. De senaste 5 åren har det varit B&B"

Det borde ju vara en enkelt att se/lista ut vad som är tillkommet när det byggdes till B&B och riva det. För att därefter gå varsammare fram med -20tals renoveringen. Det kan ju vara mer ytskikt från 20-talet som byggt in bärade delar och stödvägger från 1700talet.

Fundera också ordentligt på uppvärmning och isolering. Huset är antagligen inte i närheten av tätt eller välisolerat så även med billig uppvärmning kommer det gå år en väldig massa värme som driver kostnader

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Den här kommentaren är nog en av det konstigaste jag sett på Bygghus. Löfven? Slavar? WTF?

Jag tycker förövrigt också att det är bättre att bygga nytt, alt hitta ett lämpligare hus om det är rymd och öppen planlösning du är ute efter. Kanske finns det någon annan som vill vårda husets själ och inte blåsa ut allt i ett 1700-talshus? Byggnadsvård är viktigt. Det är klart att alla hus ska kunna göras funktionella och gå och bo i för moderna människor, men varför köpa gammalt om det egentligen är ett modernt hus du är ute efter?
Jag menar bara att vid de tillfällen staten på olika sätt lägger sig i vad man får göra med sin fastighet. Så ska de också betala för det!
Vidare mår jag illa av moderna villor i dålig kvalitet och öppna planlösningar,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.