Hej!
Jag har lite sprickor på en sockel som är gjuten runt en del av tomten. På sockeln är beslag ingjutna som fäste för stolpar som håller ett plank. Vid just detta hörnet är planket yttervägg till ett förråd (kallt) vilket gör att jag inte kan se andra sidan av sockeln. När man knackar på sektionen mellan sprickorna hör man att denna är ihålig.
Jag är inte så orolig för själva sockeln hållfasthetsmässigt utan min ambition är främst att täta sprickorna för att undvika frostsprängningar och att problemet förvärras.
Då jag är helt novis på gjutning undrar jag således hur man gör detta på bästa sätt? Jag vill inte gärna göra om detta inom några år.
Min första tanke var att fylla med expanderande betong men läste sedan att expanderande betong är väldigt rinnig och skulle antagligen bara rinna av. Kan man inte blanda den tjockare för att få den att stanna kvar bättre? För jag misstänker att något expanderande är nödvändigt att inte nya sprickor skall skapas i det man just gjutit?
Behöver man försöka stoppa in någon armering i sprickorna? Hönsnät eller dylikt?
På några andra ställen har betongen flisats av och exponerar armeringsjärnen (på grund av armering för nära formen vid gjutning?), där har jag tänkt använda betongspackel, gissar att det inte lämpar sig till sprickorna?
Tack på förhand
Jag har lite sprickor på en sockel som är gjuten runt en del av tomten. På sockeln är beslag ingjutna som fäste för stolpar som håller ett plank. Vid just detta hörnet är planket yttervägg till ett förråd (kallt) vilket gör att jag inte kan se andra sidan av sockeln. När man knackar på sektionen mellan sprickorna hör man att denna är ihålig.
Jag är inte så orolig för själva sockeln hållfasthetsmässigt utan min ambition är främst att täta sprickorna för att undvika frostsprängningar och att problemet förvärras.
Då jag är helt novis på gjutning undrar jag således hur man gör detta på bästa sätt? Jag vill inte gärna göra om detta inom några år.
Min första tanke var att fylla med expanderande betong men läste sedan att expanderande betong är väldigt rinnig och skulle antagligen bara rinna av. Kan man inte blanda den tjockare för att få den att stanna kvar bättre? För jag misstänker att något expanderande är nödvändigt att inte nya sprickor skall skapas i det man just gjutit?
Behöver man försöka stoppa in någon armering i sprickorna? Hönsnät eller dylikt?
På några andra ställen har betongen flisats av och exponerar armeringsjärnen (på grund av armering för nära formen vid gjutning?), där har jag tänkt använda betongspackel, gissar att det inte lämpar sig till sprickorna?
Tack på förhand
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Låt det vara istället och köp nå sockelskivor och skruva dit. Är det taskigt gjutet och det börjat rosta vid armering och spricka isär är det nog lönlöst att försöka göra nåt permanent som håller över tid. Då är det nog enklast att sminka det bara och då kanske samtidigt slippa vattenpåslag utifrån.
Klicka här för att svara



