3 305 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Göra om hus till ett skal?
Sida 1 av 2
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga men jag får försöka;
Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?
Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.
Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem men främst ändra på planlösningen.
Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.
Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"?
Tacksam för alla svar!
Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?
Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.
Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem men främst ändra på planlösningen.
Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.
Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"?
Tacksam för alla svar!
Redigerat av moderator:
Jag kan tycka att ett så gammalt hus bör respekteras och renoveras med hänsyn till dåtidens lösningar men med moderna anpassningar såsom bristerna du nämner. Men att blåsa allt och göra om det till ett ”skal” låter överdrivet vårdslöst och riskerar att ge ett själlöst inre. Men husets inre kanske är bortom all räddning till en rimlig kostnad jämfört med funktion..
Nu är ju 1900talet långt och många byggnadstekniker användes. Vad är det byggt som? Sannolikt har du bärande innerväggar som man inte bör bråka med utan förstärkningar.
Det är från början byggt 1700-talet men hade en omfattande renovering 1920 där precis allt byttes ut.D Daniel 109 skrev:
Byggdes som en herrgård till en familj och efter det blev det hotell. De senaste 5 åren har det varit B&B
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
1700-tal, då kan det vara timmerstomme där även en del innerväggar är viktiga för att få huset stabilt, inte bara bärande utan för att hålla ytterväggarna på plats. 1700-talshus bör renoveras med omsorg där man snarast försöker återskapa det som har förstörts tidigare eftersom de är viktiga för vårt kulturarv. Men rum i herrgårdar och liknande på 1700-talet var normalt stora så innerväggar som tillkommit senare kan man ju ta bort och det går ju utmärkt göra fler badrum och en bättre trappa. Ta hjälp av en arkitekt eller byggnadsvårdare som kan gamla hus för att få hjälp med planlösningen.
Välkommen till forumet också!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
445 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det vore intressant att se vad det är för en kåk, och var den ligger.kulle skrev:
BellaLani vågar kanske lägga upp en länk till hemnet eller mäklarannonsen här?
Vi, i alla fall jag, lovar att inte knycka den från dig!
Men en fördel med resonemanget med att rensa bort "allt", så bara skalet återstår, är ju att man då kan se till isolerings- och uppvärmningsproblem, som säkert inte är bagatellartade i ett så gammalt hus.
Hur är förresten utsidan? "hade en omfattande renovering 1920" låter ju som att det kanske inte bara är insidan, som kan behöva en vårdande hand.
Och välkommen till Bygga Hus-forumet BellaLani!
Vi ser fram emot en intressant och underhållande fortsättning
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Nu låter det ju som ett ännu äldre hus, men min vän har en tråd på sin renovering här på forumet. Han rev det mesta skulle jag säga, idag tror jag det är mer eller mindre klart och han bygger ett garage just nu. Tyvärr har han varit dålig på uppdatera här den sista tiden!
Men lite inspiration kanske;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-huset-koept-totalrenovering.242018/
Men lite inspiration kanske;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-huset-koept-totalrenovering.242018/
BirgitS skrev:
1700-tal, då kan det vara timmerstomme där även en del innerväggar är viktiga för att få huset stabilt, inte bara bärande utan för att hålla ytterväggarna på plats. 1700-talshus bör renoveras med omsorg där man snarast försöker återskapa det som har förstörts tidigare eftersom de är viktiga för vårt kulturarv. Men rum i herrgårdar och liknande på 1700-talet var normalt stora så innerväggar som tillkommit senare kan man ju ta bort och det går ju utmärkt göra fler badrum och en bättre trappa. Ta hjälp av en arkitekt eller byggnadsvårdare som kan gamla hus för att få hjälp med planlösningen.
Är det så himla viktigt som många säger att bevara och vårda?
Då kan ju staten del eller helfinansiera.
Varför skall Löfvens slavar hålla branschen sysselsatt i onödan!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Det står förstås var och en fritt att göra vad man vill, och jag har rätt till min åsikt och du till din. Vill man ägna sig åt kapitalförstöring i stället för att investera så att man kan få ut mer vid en försäljning (som kommer förr eller senare) så får man förstås göra det.D deklerkk skrev:
Sista meningen förstår jag inte alls.
Jag river bort allt i mitt q-märkta hus från 1800-talet så att det bara blir skalet kvar... Jag kommer att återanvända en hel del material och återställa en del av estetiken från förra sekelskiftet (eftersom vit masonit är fult), men jag är definitivt ingen byggnadsvårdskramare utan använder de metoder och material som är lämpliga för ändamålet.
Det TS bör vara uppmärksam på är vart bärande väggar och murstockar sitter. Övriga saker som har tillkommit i efterhand går i de flesta fall att ta bort.
Det TS bör vara uppmärksam på är vart bärande väggar och murstockar sitter. Övriga saker som har tillkommit i efterhand går i de flesta fall att ta bort.
Den här kommentaren är nog en av det konstigaste jag sett på Bygghus. Löfven? Slavar? WTF?D deklerkk skrev:
Jag tycker förövrigt också att det är bättre att bygga nytt, alt hitta ett lämpligare hus om det är rymd och öppen planlösning du är ute efter. Kanske finns det någon annan som vill vårda husets själ och inte blåsa ut allt i ett 1700-talshus? Byggnadsvård är viktigt. Det är klart att alla hus ska kunna göras funktionella och gå och bo i för moderna människor, men varför köpa gammalt om det egentligen är ett modernt hus du är ute efter?
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Jag uppfattade det som att det är kraftigt renoverat tidigare. Jag kan hålla med om att 1700tals byggnader bör bevaras. Men är det enbart senare renoveringar som syns är det ju inte särskilt värdefulla.