Om jag har gjort en enkel bänk i en källare eller en förvaringshylla till pellets av obehandlade reglar, vad borde jag då göra med den för att den inte ska förstöras i en relativt ofuktig och relativt okall källare? Klarar det sig utan någon behandling alls även om det står på betong eller borde jag typ lacka dom eller finns det någon sorts "träskydd" som stänger ute fukt?

//Linus

Du behöver inte behandla den om det inte är fuktigt eller kallt i källaren. Det kommer lättare bli fult om du inte behandlar. Fläckar och smuts sätter sig och är mycket svårare att få bort på obehandlat trä. Vill du behandla den så kan du till exempel måla med snickerifärg eller lacka den.

En apelsin En apelsin skrev:
Du behöver inte behandla den om det inte är fuktigt eller kallt i källaren. Det kommer lättare bli fult om du inte behandlar. Fläckar och smuts sätter sig och är mycket svårare att få bort på obehandlat trä. Vill du behandla den så kan du till exempel måla med snickerifärg eller lacka den.
Ok. Om vi nu låtsas som att det ÄR fuktigt och kallt i källaren, hade snickerifärg eller lack fortfarande varit en bra ide?

Visst är det en bra idé. Man hade träinredning i potatiskällare utan problem men det håller kanske inte 50 år.
Sätt bara en bit syllpapp under träet som står på golvet.

A Adkit skrev:
Ok. Om vi nu låtsas som att det ÄR fuktigt och kallt i källaren, hade snickerifärg eller lack fortfarande varit en bra ide?
Ja, det håller hyfsat ändå bara det inte är jätteblött, även om du inte gör något alls. Och det går bra med lack eller snickerifärg om du vill. Jag håller med om syllpappen. Det du också kan göra för att förlänga hållbarheten om golvet är lite fuktigt är att behandla änden på benen med lite träolja. Då ruttnar de inte alls lika lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.