Hej!
Jag är en så kallad fluktare och läser med spänning alla era lösningar på problem och det har hjälpt mig mååånga gånger. Nu har jag själv ett problem jag inte riktigt kan hitta svar på här.
Det är så att jag renoverar ett gammalt uthus som nu ska bli ett isolerat uterum. Allt är fixat och klart vad gäller nya reglar överallt, nytt tak, stöldbyte, ny panel, isolering, nytt golv osv osv. Jag har bara isolering av tak kvar. Plus att sätta upp väggpanel på en av kortsidorna. Det är där min fråga till proffsen här kommer in.

Väggpanelen är gamla golvbrädor från uthusets tidigare golv. Dessa har legat ute den i våras i princip, täckt under plast. Men dåligt täckt märkte jag nu. När jag trycker i en fuktmätare i dom får jag olika resultat betroende på var jag trycker i den. En bräda kan skilja mellan 17, 22 och 37%. Dessa ska sättas upp liggandes på träreglar med ecobatt isolering bakom. Medför det någon sorts risk för fuktskador/mögel/annat problem om jag spikar upp dom innan de har nått en vettig fuktkvot? Eller är den enda risken att de torkar isär och bildat glipor? De är inte spontade.
//Mathias

Så länge de kan andas är den största risken att de krymper på bredden vid torkningen.

Du menar att så länge jag inte täcker dom med plast eller annat utan bara hänger där så är det ingen fara?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.