Hej

Ska installera FTX och håller på att ta bort tillluftsventiler och då ser jag att ena hållet var taget i bärlinan övanför fönster. Hållet är 110mm i diameter och sitter 160mm från regel på vänster sida där bärlina börjar. Bärlinan är 50mm tjock och 220mm bred.

Nu till min fundering. Bör jag på nåt sätt förstärka bärlinan eller kommer den klara sig? Vi har ingen övervåning, det är tak med takstolar ovanför.

• Hål på 110mm i en träbärlina ovanför ett fönster, med synliga reglar och isolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med öppet 110mm hål i bärlina ovanför fönster, stege och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spelar väl ingen roll. Hålet har väl varit där sedan huset byggdes, förövrigt väldigt liten påkänning så nära upplaget för bärlinan.

Tack för svaret GoC. Ventiler installerades för ett par år sen och innan vi köpte. Så de har inte varit där sen huset byggdes. Men för övrigt ser det ok ut? Jag själv resonerar såhär så att hållet är i mitten (vertikalt) av balken. Hade den varit i nedre kanten då var den kanske mer aktuellt med förstärkning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.