Hej,

Vi har stomrest ett garage i dagarna, stommen är i klassiskt 145-virke och grunden är en isolerad platta på mark.

Pga närhet till en slänt som tillhör grannen så är ena sidan murad med ett lager lecablock (höjd 19cm) för att möta den högre marknivån. Utanpå lecan sitter platonmatta.

Tanken var att isolera stommen som vanligt och sätta plasten, sedan tilläggsisolera ytterligare med 45x45 innan osb/gips. I samband med det skulle jag då vilja dra ner osb/gips så det täcker raden med lecablock längst ner.

Frågan är nu, skall jag dra ner plasten över lecablocken? Bör jag använda syllpapp eller liknande mellan 45x45 och lecan (samt golvet) ? Eller bör jag strunta i att isolera? eller skall jag inte dra ner väggen över lecablocken över huvud taget?

Tacksam för tips!

Dra plasten hela vägen ner och ut på golvet. Sen börjar du med första 45x45 mot golvet.

Tack. Är lite fundersam hur det blir då när ångspärren är på fel sida om isoleringen. Eller isolerar Lecan tillräckligt bra?

Hmm just det. 45mm mineralull isolerar ungefär som 19cm leca. Då kan du byta ut mineralullen mot cellplast och skippa plasten där nere eller dra plasten på insidan och offra installationsskikt där

Fukt vill kondensera på den kalla sidan. I ett garage vilken sida är den kallare sidan på sommaren?
Isolera grunden på utsidan och fundera på ångtrycket. Kommer fukten från insidan eller utsidan.
I ouppvärmda utrymmen är det inte självklart att använda plast i väggar.
Själv skulle jag mura ett varv med leka (mer där det behövs) och putsa sockeln.
Bara för att kunna spola med slang vid behov, samt undvika skador när man kör in en nedsnöad bil.

Mikael_L
Du borde ha isolerat utsidan av leca-muren, med t.ex. iso-drän eller likn. Då hade det inte varit någon knepig fråga nu.

Det är mycket möjligt att fuktbelastningen alltid kommer komma utifrån, ty garaget kan tänkas vara relativt svalt och ha liten/ingen fuktproduktion, medan marken utanför grundmuren får anses ha 100% RF jämt.
Då ska diffusionsspärren sitta på "fel sida", dvs så nära marken som möjligt.

Men det kommer förbli lite oklart vilken väg fukten kommer vilja vandra i din konstruktion, därmed alltid svårt att säga säkert hur du ska göra.
Kanske skippa fuktspärr helt, utan bygga med diffusionsöppna oorganiska material...

• Gilla
kest
  • Laddar…
Är man osäker så är det klart inte så dumt att köra diffusioöppet.

Kanske du kan köra ett lager lättbetong och sen putsa på istället?

Min tanke, lägg en stålsyll längs golvet, isolera mot lecan och dra ångspärren utanpå isoleringen den biten. Kan vara vanskligt med tanke på fukt utifrån. Alternativ är att isolera och putsa nedersta biten.

Tack för alla svar.

Garaget kommer vara uppvärmt med värmepump är tanken, funderar på att låta ångspärren sluta i höjd med ovankant lecablock och enbart isolera med syllisolering mot reglarna.

Alternativet låta bli att dra ner skivmaterialet förbi lecan men det kommer se lite lustigt ut då jag bara har leca längst ner på två av väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.