Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Huset byggt 79 och asbest förbjöds 82. Så teoretiskt kan det vara svartlim med asbest.
Jag tog det säkra före det osäkra och tejpade in limmet + omslöt med plastpåse. Sedan tog jag bort hela konsolerna. Har sparat en liten bit lim som jag kan skicka på analys.
Men vore ändå intressant om någon kunde berömma utifrån bilden.
Jag tog det säkra före det osäkra och tejpade in limmet + omslöt med plastpåse. Sedan tog jag bort hela konsolerna. Har sparat en liten bit lim som jag kan skicka på analys.
Men vore ändå intressant om någon kunde berömma utifrån bilden.
Spelar det verkligen någon roll om det skulle va asbest i limmet? Inget man dör av. Det finns en massa annat gift i vardagen. 
Bästa svaret
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 38 inlägg
Jag tycker det är fel inställning. Tråkigt att man resonerar så. Enl. min uppfattning kan även små mängder asbest vara mycket farligt. Symptom kommer om 20 år eller mer. Och i slutändan är det faktiskt något man dör i förtid av, även om det blir väldigt uttraget. Rekommenderar att läsa på lite. Men alla gör som man själv vill (privatpersoner till viss del iaf). Kan ju faktiskt även påverka andra ovetandes i närheten. Dumt att chansa tycker jag.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kommersiellt måste dock asbest alltid hanteras av utbildade sanerare med tillstånd och enligt särkildia rutiner. Inga undantag.
Vi kan väl sammanfatta tråden med att man aldrig kan vara säker på om det är asbest eller ej om man inte gör en analys på materialet. Kostar några hundringar men det är det värt tycker jag.
Jag tog som sagt det säkra före det osäkra och hanterade der som asbest. Dvs. kapslade in allt i tätförslutet och tog bort hela konsolerna. Åker till deponin imorgon.
Asbest bundet i lim kommer inte hamna i dina lungor, men den naturliga asbesten som finns i luften vi andas gör det hela tiden. Jag kommer aldrig gå runt och oroa mig för sånt, det är meningslöst. Jobbar med billackering och bilskadeteparationer, det hade jag inte kunnat göra om jag var nojjig över gift och kemikalier.M måttbandet skrev:Jag tycker det är fel inställning. Tråkigt att man resonerar så. Enl. min uppfattning kan även små mängder asbest vara mycket farligt. Symptom kommer om 20 år eller mer. Och i slutändan är det faktiskt något man dör i förtid av, även om det blir väldigt uttraget. Rekommenderar att läsa på lite. Men alla gör som man själv vill (privatpersoner till viss del iaf). Kan ju faktiskt även påverka andra ovetandes i närheten. Dumt att chansa tycker jag.
Kommersiellt måste dock asbest alltid hanteras av utbildade sanerare med tillstånd och enligt särkildia rutiner. Inga undantag.
Vi kan väl sammanfatta tråden med att man aldrig kan vara säker på om det är asbest eller ej om man inte gör en analys på materialet. Kostar några hundringar men det är det värt tycker jag.
Jag tog som sagt det säkra före det osäkra och hanterade der som asbest. Dvs. kapslade in allt i tätförslutet och tog bort hela konsolerna. Åker till deponin imorgon.
Det blir väldigt ologiskt när asbesträdslan tar sådana proportioner, eftersom vi hela tiden är omgivna av faror för vår hälsa. Socker, transfetter, charkuterier, stekytor, konserveringsmedel, bekämpningsmedel, olycksrisker i trappor, djupt vatten, bilar och allt annat som vi utan att reflektera utsätter oss för.
När jag var liten var det fulagubbarnoja som gällde hos våra mammor, vi varnades ständigt för att inte följa med okända gubbar. Några fula gummor var det däremot aldrig tal om. Nu ha gubbarna ersatts av asbesten som det stora hotet mot barnen. Det går uppenbarligen mode i rädslor också.
Tips till Ts.
Om du prompt skall kasta bort konsolerna, så släng dom i metallskrotcontainern.
När jag var liten var det fulagubbarnoja som gällde hos våra mammor, vi varnades ständigt för att inte följa med okända gubbar. Några fula gummor var det däremot aldrig tal om. Nu ha gubbarna ersatts av asbesten som det stora hotet mot barnen. Det går uppenbarligen mode i rädslor också.
Tips till Ts.
Om du prompt skall kasta bort konsolerna, så släng dom i metallskrotcontainern.
Klicka här för att svara