Köpte nyss en bänkskiva som ska användas till en pyssel och fix-bänk i källaren. Den var av den billigare sorten, men kvalitén var sämre än jag räknat med.

Kommer jag att kunna stå ut med dessa skador eller måste jag baxa tillbaka skiten till butik? (Ja, jag vet att inte ni kan bestämma det. Vill bara ha lite input.)

Hade liksom räknat med lite glipor som på första bilden, inte ful-lagningar och håligheter. Hade tänkt sandpappra och olja in den idag, men nu måste jag fundera lite. Värst är kvisten på näst sista bilden.

Allra sist en översiktsbild.

Skadad träbänkskiva med tydlig skarv och ojämn kvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en defekt i en träbänkskiva med sprickor och ett dåligt lagat område.
Skapa konto

Närbild på en träbänkskiva med synlig reparation och spricka som beskrivs som en kvalitetsbrist av köparen.
Skapa konto

Närbild på en träbänkskiva med synlig skada och glipor i materialet.
Skapa konto

Närplan av en träbänkskiva med en synlig lagning i form av en ljusare träfyllning.
Skapa konto

Närbild på en skadad bänkskiva med en synlig spricka och hålighet längs kanten.
Skapa konto

Bänkskiva med synliga defekter inklusive en stor kvist och håligheter.
Skapa konto

Nyinköpt bänkskiva i trä med synliga skador, håligheter och en mörk kvist.
Skapa konto

Fulkemisten
Var den väldigt billig? Limträskivor brukar ha en fram och baksida. Misstänker tyvärr att det här kanske är bästa sidan?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Var den väldigt billig? Limträskivor brukar ha en fram och baksida. Misstänker tyvärr att det här kanske är bästa sidan?
En tusenlapp gick den på. Det är mindre än t.ex. Ikea, men inte kaffepengar. (Iofs dricker vi inte kaffe...) Ena hörnet är rundat så vilket håll den ska vara åt är förutbestämt.

ullet
Lagningarna är nog inte så mycket att säga om på en skiva i den prisklassen, men jag hade nog åkt tillbaka med den pga kvisthålen - tycker dom borde ha varit fyllda på samma sätt som övriga lagningar för att det ska vara acceptabel kvalitet.

Rickard.
Även för en billig skiva så tycker jag kvalitén är för dålig, lite kvistar och småsprickor är ok men jag vill inte ha kemiskt trä och inte hål.

Med det sagt hade jag monterat den och glömt det om den inte var inhandlad nästgårds.

Hmm, vände på den och andra sidan är faktiskt finare. Men så var det ju det där med kanten. Jag kommer nog ha svårt att få till en snygg rundning på egen hand.
Träbräda med oslipad kant som visar svårigheten att skapa en rundning.
Skapa konto

Rickard.
Är det viktigt med rundning för dig? Annas dra ett varv med sandpapper för att mjuka till kanten lite och sätt bänken till användning (y)

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Fulkemisten
Svårt att säga. Du får nog bestämma själv. Lite så kostar det ju som det smakar, men inte helt sant. Den jag har i köket kostade drygt tvåtusen metern. Den jag har i tvättstugan kostade 995:- för två meter. Det är skillnad men den i tvättstugan har inte sådär fula lagningar, men då fick jag plocka ut den bästa ur en trave. Är din tre meter är det kanske vad man kan förvänta sig för 350 kr/metern? Hur ska du använda skivan? Kommer det bli repor och fläckar direkt hade jag nog struntat i det särskilt om undersidan är bättre. Slipa till kanten.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Handhyvel/elhyvel för att fasa av kanten eller en handöverfräs för att runda av.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Ett varv med överhandsfräsen, filen eller sandpapper och så några varv med olja så är den perfekt(y)

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Tack för input. Jag mjukar till hörnet och använder undersidan.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vilket ypperligt tillfälle att kunna motivera köp av ny maskin;)

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vilket ypperligt tillfälle att kunna motivera köp av ny maskin;)
Jag har faktiskt en enkel handöverfräs som jag ska försöka använda.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Men va tusan, du har ju nästan gjort det klart redan(y)
Men ska du inte prova att fasa kanten, kanske en elhyvel;)

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.