Hej!

Ska göra i ordning mitt gamla pannrum till ett displayrum för filmer, statyer o filmprops som jag samlar på.

Jag håller just nu på att bila bort några gamla fundament som pannor o dylikt har stått på. Ska sedan gjuta igen brunnen, flyta golvet och flexa av ett tunt lager på väggarna för att få bort färg, sot och fett.

Tanken är sen att jag ska lägga en platonmatta på betongen(oisolerad platta direkt på backen, kåken är byggd -65) på med ett spångolv(ska sedan lägga röd heltäckningsmatta, tänk bio) och sen regla upp väggar med plåtreglar 30-50mm från bef. väggar, osb+gips. Bör man sätta nån typ av isolering fuktspärr bakom osb'n? Långväggen med element är yttervägg. Inte dränerat, men kommer bli inom 3år.

Ovanför elementet i hörnet har jag en ventilkanal med självdrag, tänkte ev sätta in en paxfläkt med fuktsenssor där direkt mot yttervägg, dvs i glappet mellan yttervägg och dom nya väggarna med en hila-lucka innanför.

Vad tror ni om detta? Kan man göra såhär? Andra alternativ? Är själv snickare men har dålig koll med allt som har med fukt eller utrymmen i källare att göra.

Mvh Andreas

Ett gammalt pannrum under renovering med radiator, bar betonggolv och väggar samt en brunnsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt pannrum under renovering med verktyg och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Ping!

Jag skulle undvika organiskt material på golvet, men samtidigt försöka få lite isolering ovanpå betongen. Frigolit eller markskivor täckta av en väldigt tunn (3 cm) armerad (nät inte armeringsstål) betongskiva t.ex.. Skippa OSB:n på väggarna, isolera mellan stålreglarna (frigolit eller stenull) och sätt ingen ångspärr bakom gipsen (den stänger in den fukt som redan finns där). Behöver du kunna hänga upp saker, sätt kortlingar av stål eller något liknande.

Jag skulle definitivt undvika nya väggar innanför källarytterväggarna.
Putsa de släta och isolera på utsidan.
Golvet, om du inte ska värma upp golvet så lägg ett isolerat golv med mattan ovanpå.

J justusandersson skrev:
Jag skulle undvika organiskt material på golvet, men samtidigt försöka få lite isolering ovanpå betongen. Frigolit eller markskivor täckta av en väldigt tunn (3 cm) armerad (nät inte armeringsstål) betongskiva t.ex.. Skippa OSB:n på väggarna, isolera mellan stålreglarna (frigolit eller stenull) och sätt ingen ångspärr bakom gipsen (den stänger in den fukt som redan finns där). Behöver du kunna hänga upp saker, sätt kortlingar av stål eller något liknande.
Har sedan detta inlägget bilat bort ytterligare en "kaka" som var lös på sina ställen, detta har gjort golvet än mer ojämnt. Då min budget för detta rum är rätt låg samt att jag har tillgång till så gott som gratis virke var min tanke att använda 22×120 alt 28×70, dra fast och få det i våg med ställskruv(samt palla upp det med plastkilar) Som ett budget-nivell system. Det kmr bli ca 3cm mellan virke och plattan som minst. Mellan "glesen" tänkte jag lägga 30 frigolit. Kan man lacka "glesen" med en hård klarlack typ golvlack fö att skydda mot fukt?

Om man utgår från uttrycket "budget-nivell system" så kanske din lösning inte är så tokig. Blir det inte bra så har du inte satsat så mycket pengar. Med plastdistanserna undviker då direktkontakt mellan trä och betong vilket är viktigt. Med 30 frigolit kan du då täcka hela betongytan runt plastdistanserna. Frigolit är inte helt ångtät, kan väl närmast beskrivas som ångtrög, men den tål fukt och är inte hygroskopisk. Utrymmet mellan frigoliten och spånskivan bör vara luftat. Det borde kunna fungera.

• Gilla
Wenmayer
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om man utgår från uttrycket "budget-nivell system" så kanske din lösning inte är så tokig. Blir det inte bra så har du inte satsat så mycket pengar. Med plastdistanserna undviker då direktkontakt mellan trä och betong vilket är viktigt. Med 30 frigolit kan du då täcka hela betongytan runt plastdistanserna. Frigolit är inte helt ångtät, kan väl närmast beskrivas som ångtrög, men den tål fukt och är inte hygroskopisk. Utrymmet mellan frigoliten och spånskivan bör vara luftat. Det borde kunna fungera.
Ok! Eftersom grunden är så ojämn tänkter jag att det blir svårt att lägga frigg plant på betongen. Ska jag jämna ut allt kommer det stjäla så mkt av den redan låga takhöjden. Min tanke var så som på bifogad bild, vad tror du om det? Man kan ju lägga nån typ av plastkloss mellan frigg och spångolvet så det inte ligger dikt emot.

• Handritad skiss som visar en lösning för att montera ett spångolv över ojämn grund med hjälp av plastklossar.
    Skapa konto
Jag tycker frigolitens ök ska vara i nivå med distansernas. Du måste kunna jämna ut ytan under frigoliten med sand eller lecakulor, t.ex.. Jag tycker det ska vara en luftspalt under spångolvet.

• Gilla
Wenmayer
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tycker frigolitens ök ska vara i nivå med distansernas. Du måste kunna jämna ut ytan under frigoliten med sand eller lecakulor, t.ex.. Jag tycker det ska vara en luftspalt under spångolvet.
Så detta skulle vara mer korrekt?

• Handritad skiss på konstruktion med luftspalt, Leca och frigolit markerade.
    Skapa konto
Absolut!

• Gilla
Wenmayer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.