Hej,

Jag skulle behöva flytta ut markerade stödben på min övervåning. Minst 20cm på varje sida men gärna typ 40cm.

Hur skulle jag kunna göra för att förstärka konstruktionen?

1. Sätta en extra överram (den diagonala som taket ligger på) på varje stol eller hur skulle jag göra?
2. Sätta tjockare stödben? (dom rödmarkerade)

Sista alternativet är att klä in dom men det är inte så lockande då utrymmet blir svåranvänt.

Mvh,

Tobias
 
  • ramverkstakstol2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roYalSwe
  • Laddar…
Hej. Hur löste du det här? Jag står inför samma problem..
 
Jag salade på en extra 220x45 ovanpå alltihopa för att få in mer isolering(bytte tak) och då flyttade jag ut benen 30cm.
 
T Toobster skrev:
Hej,

Jag skulle behöva flytta ut markerade stödben på min övervåning. Minst 20cm på varje sida men gärna typ 40cm.

Hur skulle jag kunna göra för att förstärka konstruktionen?

1. Sätta en extra överram (den diagonala som taket ligger på) på varje stol eller hur skulle jag göra?
2. Sätta tjockare stödben? (dom rödmarkerade)

Sista alternativet är att klä in dom men det är inte så lockande då utrymmet blir svåranvänt.

Mvh,

Tobias
Hej på vilket sett du har gjort det ... snälla förklara exakt
 
Jag kofotade /sågade bort stödbenen helt enkelt och satte dit nya kortare längre ut mot takfoten. Iom att själva takstolen salades rejält bedömdes det att det var Ok.
 
  • Gilla
Örjan Ohlsson
  • Laddar…
T Toobster skrev:
Jag kofotade /sågade bort stödbenen helt enkelt och satte dit nya kortare längre ut mot takfoten. Iom att själva takstolen salades rejält bedömdes det att det var Ok.
vad har du gjort med överrarm
 
Före och efter för stödbenen. På själva överarmen lades en ny för att öka tjockleken på taket enligt bild här också..
 
  • Trästödben på vinden före renovering, med synliga takbjälkar och utspridda tidningar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av takstöd med nya träbalkar som förstärker takets tjocklek, verktyg synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgraderade stödben i takkonstruktion med nya träbjälkar och vinkeljärn, synlig kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hos mig överram är 50 x130 ...vad ska ja lägga på ....ska man förstärka bara överram under är flyttat stödben.
 
Min överarm var 38x145 så den blev ju mer än dubbelt så stark.
Om du är osäker på vad du ska göra vore det nog säkrast att ta hjälp av en konstruktör som kan räkna på det. :)
 
Ritning av takstol med hanbjälke, underås, mått och vinklar angivna för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T Toobster skrev:
Min överarm var 38x145 så den blev ju mer än dubbelt så stark.
Om du är osäker på vad du ska göra vore det nog säkrast att ta hjälp av en konstruktör som kan räkna på det. :)
ok sökte du bygglov och hur mycket kostar det...kan du vara snälla och rita på bilder hur du placera ny överram
 
Jag sökte bygglov för att höja taket och tilläggsisolera. Har ingen dator så jag kan inte rita men den nya ligger ju på högkant ovanpå den gamla.
 
T Toobster skrev:
Jag sökte bygglov för att höja taket och tilläggsisolera. Har ingen dator så jag kan inte rita men den nya ligger ju på högkant ovanpå den gamla.
ligger hela väggen från ny stödben fram till nockpanna ( måste man söka bygglov till extra isolering )
 
Jag salade på från takfot till nock. På den tiden var man tvungen att söka bygglov om man ändrade utseende eller dimensioner på huset. Höjde taket med ca 30cm så..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.