Till våren planerar jag att fästa cirka 200 stycken 20 centimeter breda väggreglar. Tidigare har jag inte lagt någon större vikt vid frågan om hur man fäster väggreglar: Det är ju inte några större hållfasthetskrav. Men senast som jag byggde något med väggar så slog sig väggreglarna ganska mycket efter några veckor i solen. Den gången fäste jag bara reglarna med en vinkel nedtill och en upptill. Det var alltså för lite.
Därför undrar jag: Hur ska man egentligen fästa reglarna i syll och hammarband? Jag läste någon gång på Träguiden att man kan skråspika. Men jag gillar inte att jobba med spik. Kan man skråskruva? Och i så fall, räcker det att sätta en skruv vid varje hörn av regeln? Eller behöver man sätta åtta skruvar i varje regel (fyra från varje sida? Är det någon som har erfarenhet av stomresning som vet vad som krävs för att få väggreglar att bete sig i solskenet?
Därför undrar jag: Hur ska man egentligen fästa reglarna i syll och hammarband? Jag läste någon gång på Träguiden att man kan skråspika. Men jag gillar inte att jobba med spik. Kan man skråskruva? Och i så fall, räcker det att sätta en skruv vid varje hörn av regeln? Eller behöver man sätta åtta skruvar i varje regel (fyra från varje sida? Är det någon som har erfarenhet av stomresning som vet vad som krävs för att få väggreglar att bete sig i solskenet?
Redigerat:
Klicka här för att svara