5 171 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Stegljud och buller från ovanvåningen.
Hej.
Jag har ett stort akustisk problem. Mitt kontor är i en 125 år gammal fastighet och ovanpå finns lägenheter. Beroende på vem som bott i lägenheten så har olika ljud alltid stört mig och nu är jag trött på att sitta med ljuddämpande hörlurar på mig. Så problemet är alltså alla ljud. Ovanifrån så är det en plastmatta, 6mm masonit tätt spikad i undergolv 25 mm spontade brädor där reglarna är på 900 cc. Så golvet är inte stabilt. Under detta så är det 95mm höga bjälkar och ca 95 mm breda. Under detta så finns 25.mm tjocka brädor och emellan här så ligger det fullt med spån.
Under detta översta bjälklaget så finns ytterligare ett tak med ett avstånd till ytterligare ett undertak i 25 mm brädor. Och härunder finns det uppreglat 45 mm med glasull och underst tretexskiva.
Inget av det här är ju bra på något sätt alls för ljud. Så nu till lösningar. Skall även tilläggas att golvet i lägenheten lutar minst 5 cm från en vägg till en annan.
Golvet måste styvas upp och göras ordentligt tyngre. Vad tror ni om att skruva eller limma fast ett eller två lager golvgips ovanpå golvet för att styva upp golvet och göra det tyngre. Det kommer att gå att skruva fast ytterligare gipsskiva underifrån om så behövs senare när taket på kontoret skall sättas upp.
Eller en spånskiva som limmas o skruvas fast i golvet ovanpå golvet ev med.en golvgips ovanpå.
Alternativt att prima golvet och flyta det till minst 2 cm.
Just nu är det en vattenskada där så golvet i lgh är redan blottlagt och taket i kontoret måste ändå tas ner.
Tacksam för idéer. Mats
Jag har ett stort akustisk problem. Mitt kontor är i en 125 år gammal fastighet och ovanpå finns lägenheter. Beroende på vem som bott i lägenheten så har olika ljud alltid stört mig och nu är jag trött på att sitta med ljuddämpande hörlurar på mig. Så problemet är alltså alla ljud. Ovanifrån så är det en plastmatta, 6mm masonit tätt spikad i undergolv 25 mm spontade brädor där reglarna är på 900 cc. Så golvet är inte stabilt. Under detta så är det 95mm höga bjälkar och ca 95 mm breda. Under detta så finns 25.mm tjocka brädor och emellan här så ligger det fullt med spån.
Under detta översta bjälklaget så finns ytterligare ett tak med ett avstånd till ytterligare ett undertak i 25 mm brädor. Och härunder finns det uppreglat 45 mm med glasull och underst tretexskiva.
Inget av det här är ju bra på något sätt alls för ljud. Så nu till lösningar. Skall även tilläggas att golvet i lägenheten lutar minst 5 cm från en vägg till en annan.
Golvet måste styvas upp och göras ordentligt tyngre. Vad tror ni om att skruva eller limma fast ett eller två lager golvgips ovanpå golvet för att styva upp golvet och göra det tyngre. Det kommer att gå att skruva fast ytterligare gipsskiva underifrån om så behövs senare när taket på kontoret skall sättas upp.
Eller en spånskiva som limmas o skruvas fast i golvet ovanpå golvet ev med.en golvgips ovanpå.
Alternativt att prima golvet och flyta det till minst 2 cm.
Just nu är det en vattenskada där så golvet i lgh är redan blottlagt och taket i kontoret måste ändå tas ner.
Tacksam för idéer. Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Stegljud är alltid problem i hus med träbjälklag. En idealisk utformning kunde vara sett uppifrån och neråt: Ett flytande golv som är isolerat från själva bjälklaget. Ett väldimensionerat bjälklag med begränsad svikt och viss ljudabsorption. Ett nedpendlat undertak, separerat från bjälklaget med viss ljudabsorption.
95x95 bjälkar (troligen 4x4 tum från början) motsvarar 45x120 virke och klarar inte längre spännvidd än 175 cm med godtagbar svikt. Om det är ditt eget hus och du förfogar över bjälklaget tycker jag du ska satsa på att få det så bra som möjligt.
Stegljud är alltid problem i hus med träbjälklag. En idealisk utformning kunde vara sett uppifrån och neråt: Ett flytande golv som är isolerat från själva bjälklaget. Ett väldimensionerat bjälklag med begränsad svikt och viss ljudabsorption. Ett nedpendlat undertak, separerat från bjälklaget med viss ljudabsorption.
95x95 bjälkar (troligen 4x4 tum från början) motsvarar 45x120 virke och klarar inte längre spännvidd än 175 cm med godtagbar svikt. Om det är ditt eget hus och du förfogar över bjälklaget tycker jag du ska satsa på att få det så bra som möjligt.
Jodå jag äger fastigheten och kan göra som jag vill. Bara det blir bra.J justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
Låter som det är en inredd vind som är den övre lägenheten, vid bjälklag från den tiden användes oftast 150*150 mm sparrar.
Men som över talare skriver svårt med steg ljud, ett sätt som brukar reducera ljudet är ett flytande golv på stegljuds remsor under, sedan ett akustik dämpande tak under, även den byggd med fjädrande reglar på gips taket, gärna byggd med även sekundär reglar så den inte fästes så ofta i övre bjälklag utan blir en enhet helt i sig.
Vibrafoam® List 25 mm
Högeffektiv lösning med stegljudslister med mål att säkerställa stegljudsklass B. Stabilt golv med hög komfort.
Specifikation
Men som över talare skriver svårt med steg ljud, ett sätt som brukar reducera ljudet är ett flytande golv på stegljuds remsor under, sedan ett akustik dämpande tak under, även den byggd med fjädrande reglar på gips taket, gärna byggd med även sekundär reglar så den inte fästes så ofta i övre bjälklag utan blir en enhet helt i sig.
Vibrafoam® List 25 mm
Högeffektiv lösning med stegljudslister med mål att säkerställa stegljudsklass B. Stabilt golv med hög komfort.
Specifikation
- Dimensioner: Längder 1000 x 45 x 25 mm
- Max last/m2: 400 kg
- Mål: Stegljudsklass: B
- Stegljudsförbättring: Ca 15 dB
- Materialåtgång: Ca 2 m per m2
- Livslängd: Full funktion byggnadens livslängd
Nej vinden finns ovanför och den är inte inredd. Men allt är ju för klent och rörligt så problemen är ju tydliga här. Men på nåt sätt ska det väl kunna bli betydligt bättre i alla fall. En 25 mm hög list är nog för mycket med tanke på bygghöjd. Jag måste ju även förstärka golvet som är för svajigt som det är.T Takläggare skrev:Låter som det är en inredd vind som är den övre lägenheten, vid bjälklag från den tiden användes oftast 150*150 mm sparrar.
Vibrafoam® List 25 mm
Specifikation
- Dimensioner: Längder 1000 x 45 x 25 mm
- Max last/m2: 400 kg
- Mål: Stegljudsklass: B
- Stegljudsförbättring: Ca 15 dB
- Materialåtgång: Ca 2 m per m2
- Livslängd: Full funktion byggnadens livslängd
Bara skruva gipsen gör inte så stor skillnad på svikten , utan den måste limmas mot ett fast underlag för att styva upp ordentligt .
Kan du inte få upp några balkar underifrån , sedan kryssa upp och på så vis få ett starkare bjälklag ? Cc 900 ger lite knarr ljud , men få ner den till mindre cc är ett stort jobb, varav kryssningen kan hjälpa dom 95*95 som finns där.
Kan du inte få upp några balkar underifrån , sedan kryssa upp och på så vis få ett starkare bjälklag ? Cc 900 ger lite knarr ljud , men få ner den till mindre cc är ett stort jobb, varav kryssningen kan hjälpa dom 95*95 som finns där.
Jo jag skall försöka med att ställa en regel mellan varje gammal bjälke. Då blir det en betydligt styvare golv och det är nog en förutsättning för att kunna gå vidare med att få det tystare. Borde gå att skråskruva golvplanken underifrån så det inte blir nya ljud. Kanske limma och lägga nåt mjukt mellan med.T Takläggare skrev:Bara skruva gipsen gör inte så stor skillnad på svikten , utan den måste limmas mot ett fast underlag för att styva upp ordentligt .
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för spännvidd på bjälkarna? Krysskolvning kan reducera svikten något inom rimliga gränser. 95x95 motsvarar 45x120 ur styvhetssynpunkt, vilket inte är mycket. Lämplig spännvidd för en acceptabel svikt med denna dimension är ca 1.7 meter.
Knappa 3 meter, minns inte exakt. Jag kan kolla i morgon när jag åter dit igen. Men det måste dit minst 45x145 på 450 cc tror jag.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
45x145 räcker inte. För bra sviktförhållanden behöver du 45x220. Det är särskilt viktigt när du vill ha stegljudsisolering och inte kan använda dig av limskruvade skivor ovanpå golvbjälkarna. Observera att c/c avståndet inte har så stor betydelse för svikten. Däremot är det givetvis logiskt att placera nya bjälkar mittimellan de befintliga.
Jag kan absolut skruvlimma översta skivan. Och jag vet att det är a-måttet på en balk som anger dess nedböjning. Men det finns inte så mycket höjd att ta av med tanke på andra installationer tyvärr. Golvet som helhet gungar inte så mycket utan det är mest när man belastar golvplanken mellan reglerna som golvet svajar. Men jag hoppas kunna mäta lite mer när allt är plockat isär, eller kobenatJ justusandersson skrev:45x145 räcker inte. För bra sviktförhållanden behöver du 45x220. Det är särskilt viktigt när du vill ha stegljudsisolering och inte kan använda dig av limskruvade skivor ovanpå golvbjälkarna. Observera att c/c avståndet inte har så stor betydelse för svikten. Däremot är det givetvis logiskt att placera nya bjälkar mittimellan de befintliga.
Liten uppdatering i projektet.
En del jobb är nu gjort för att återställa den vattenskada som drog igång projektet. Nytt golv 22 mm spånskiva är nu både limmade o skruvade i de befintliga 30 mm golbrädorna. Och detta golv ger nu en något högre klang frekvensmässigt samt att stegljud här är samtidigt något tystare än på det gamla golvet. Det gamla golvet ( den andra halvan av lägenheten) har kvar alla sina lager av sågspån och isolering och resonanskammare samt innertak sett från våningen under medan det nya taket är helt rensat från allt.
Bjälkarna är 135 mm breda och 170 mm höga samt 3300 mm långa och genom att det gamla golvet spikats fast och spånskivan ovanför har både skruvats och limmats så har svikten minskat rätt mycket.
Nästa steg blir att se om en ny bjälke som minskar cc från 900 till 450 påverkar ljud och svikt. Samt att skruva fast gipsskivor underifrån rätt upp mot det gamla golvbrädorna och se om detta kan hjälpa till att ta bort vibrationer i golvet från stegljud. Detta innan vi isolerar och gipsar igen bjälklaget.
En del jobb är nu gjort för att återställa den vattenskada som drog igång projektet. Nytt golv 22 mm spånskiva är nu både limmade o skruvade i de befintliga 30 mm golbrädorna. Och detta golv ger nu en något högre klang frekvensmässigt samt att stegljud här är samtidigt något tystare än på det gamla golvet. Det gamla golvet ( den andra halvan av lägenheten) har kvar alla sina lager av sågspån och isolering och resonanskammare samt innertak sett från våningen under medan det nya taket är helt rensat från allt.
Bjälkarna är 135 mm breda och 170 mm höga samt 3300 mm långa och genom att det gamla golvet spikats fast och spånskivan ovanför har både skruvats och limmats så har svikten minskat rätt mycket.
Nästa steg blir att se om en ny bjälke som minskar cc från 900 till 450 påverkar ljud och svikt. Samt att skruva fast gipsskivor underifrån rätt upp mot det gamla golvbrädorna och se om detta kan hjälpa till att ta bort vibrationer i golvet från stegljud. Detta innan vi isolerar och gipsar igen bjälklaget.
Klicka här för att svara