En källarvägg med en träinklädd öppning och gul isolering synlig, omgiven av sprickor och delvis släppt puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort lite översyn i källaren under vintern och intresserat mig för vad jag tror är sättningssprickor på ena väggen. Men slog mig att det kanske är nått annat då det finns en träinklädd öppning från vårt pannrum.

Har ingen aning om det varit en friskluftsventil här förr eller om gubben som bodde här gjorde ett stort hål och sen gjorde nån slags ventil.

Lösningen ser nu när jag fått bort en panel som suttit för, väldigt klåfingrig ut. Jag tänker inte visa utsidan för då får jag skämmas...

Ser ju att putsen börjat släppa runt omkring på väggen dessutom. Det låg ett ventilgaller i pannrummet vid inflytt, men passar inte i hålet, så måste ha blivit över.

Så frågan är om ventilen ens behövs här. I anslutande rum finns en Ventil och även rökgasröret från pannan har nån ventil som flyger upp vid kastvind ute.

Oavsett vill jag inte ha det sådär. Väntar bara på att träinklädnaden ska börja ruttna eller nått annat skit ska komma in i byggnaden.

Vad kan man göra med det här egentligen? Mura/gjuta igen skiten helt eller mura in en vettig ventil? Är tegel och möjligen nått annat emellan. Skulle uppskatta väggen till 20-30 cm tjock.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.