Jag har påbörjat ett projekt att bygga in Walk-in-closet i sovrummet. Det kommer bli en vägg liknande den på bilden nedan. För att spara utrymme så vill jag bygga väggen så tunn som möjligt, den kommer inte heller bära några hyllor eller liknande.

Klarar jag mig på 45x45 reglar och 13mm gips? Vill få till liknande utseende som bilden nedan, men är osäker på vad jag ska använda för trä för "speglarna"? Tänkte för köpa regel, 28x70mm men det känns lite för brett med 70mm?

Hur stora tycker ni varje spegel skall vara?
Den nya väggen blir 207cm lång och takhöjden är 240cm.

nKcyQ7T.png
 
Planhyvlad furu och t.ex. 12mm snickeriplywood i speglarna.

Använd inte reglar och konstruktionsplywood om du är ute efter ett resultat som i bilden ovan.
 
Vad tror ni om 21x69? https://www.byggmax.se/21x69-planhyvlad-furu-p08321069 Skulle hellre vilja ha typ vanlig listhöjd på speglarna. Finns det? För det ska bli snyggt längs golvet där resten av rummet kommer ha vanliga lister, men denna väggen kommer att ha spegeln som "golvlist".
 
Hej,

Vi har gjort liknande speglar med MDF. Finns i olika tjocklek. Blev väldigt bra. Du får ju dock ingen ådring i träet.
 
Slängde ihop följande skiss i Sketchup, vad tycker ni om avståndet och storleken? Detta är med 21x69 planhyvlad furu.

ZOHsIky.png
 
J jockebq skrev:
Slängde ihop följande skiss i Sketchup, vad tycker ni om avståndet och storleken? Detta är med 21x69 planhyvlad furu.

[bild]
Lite oklart om du ska regla en vägg eller om listerna skall vara det enda som bär upp väggen?

Ska du regla med 45x45, sen på med snickeriplywood och därefter spika dit den planhyvlade efteråt så kan du utan problem gå ned på 15x69 eller tom 12x69 om du vill.

Jag hade reglat en 45x45 vägg och skivat med gips på insidan och sedan snickeriplywood på utsidan. Avslutat med att skjuta och limma fast planhyvlat 15x69.
 
Jag skippar snickeriplywood, jag behöver inte få den "träeffekten".
Så tanken är att bygga en normal innervägg med 45x45 och 13mm gips på båda sidor. Därefter ska jag fästa listerna i reglarna (jag kör samma cc på reglarna som listerna för att ha något att fästa i).

Tänkte skruva fast listerna och sen spackla igen skruvskallarna så det blir helt jämnt. Har ingen spikpistol.
 
J jockebq skrev:
Jag skippar snickeriplywood, jag behöver inte få den "träeffekten".
Så tanken är att bygga en normal innervägg med 45x45 och 13mm gips på båda sidor. Därefter ska jag fästa listerna i reglarna (jag kör samma cc på reglarna som listerna för att ha något att fästa i).

Tänkte skruva fast listerna och sen spackla igen skruvskallarna så det blir helt jämnt. Har ingen spikpistol.
Du gör som du vill förstås, men det blir nog mindre arbete att byta ut gipsen mot plywood på ena sidan. Gipsar du så måste du ju spackla det jämnt i skivskarvarna.
 
V vectrex skrev:
Gipsar du så måste du ju spackla det jämnt i skivskarvarna.
Om inte gipsskarvarna hamnar under listerna...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om inte gipsskarvarna hamnar under listerna...
69 bredd täcker knappast spackelfåran. Den är väl 5cm per skiva? Så 10 totalt då.
 
Tänkte köpa 2st 1200mm breda gipsskivor då väggen är 2070mm lång. Då räcker det väl att jag kapar båda skivorna och endast lämnar en fasning för kantbandet. Då blir det ju en tunn skarv som täcks av det 69mm breda planhyvlade?
 
Kanske off topic, men jag tycker att det vore enklare, snyggare och mer praktiskt med skjutdörrar framför garderobshyllorna och -hängarna.
De tar också mycket mindre plats än din gå-in-garderob med en smal gång in.
Och skjutdörrar kan du ju få i många, många utföranden, som borde passa alla smaker.

3310-723
https://www.skanskabyggvaror.se/search?q=skjutdörrar
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske off topic, men jag tycker att det vore enklare, snyggare och mer praktiskt med skjutdörrar framför garderobshyllorna och -hängarna.
De tar också mycket mindre plats än din gå-in-garderob med en smal gång in.
Och skjutdörrar kan du ju få i många, många utföranden, som borde passa alla smaker.
Vi hade det innan, och det var mycket onödig yta i sovrummet. Vill testa detta. Tror det kan bli snyggt. Men du har rätt att vi vinner inte mycket utrymme på det.
 
Kolla med Shoji rumsavdelare, väldigt smidiga och framförallt färdiga.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.