2 597 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hjälp med dimensionering av HEA balk
Hej,
planerar bygga ett 2 vånings Attefallhus, och för att få så mycket takhöjd som möjligt så funderar jag på stålbalkskonstruktion i mellangolvbjälklaget.
Huset kommer ha vara 7.5 x 4 m och tanken är att ha någon typ av HE (A eller B) Balk för 4 meterspannet.
Skulle vilja ha max 100 mm höjd, alltså HEA 100 eller HEB 100 balk.
Tänker mig att man har 600mm CC mellan balkarn.
Ovan våning blir sovrum och vardagsrum (soffa bord), vet inte vilken vikt man ska räkna på...
Antall balkar: 7,5/0,6= 13.5 st
Spänvidd: 3.8 m (om ligger upplagda 10 cm på varje sida (c 20 cm tjock vägg)
Är det någo som kan hjälpa till att räkna på om HEA 100 räcker?
mvh
Fredrik
planerar bygga ett 2 vånings Attefallhus, och för att få så mycket takhöjd som möjligt så funderar jag på stålbalkskonstruktion i mellangolvbjälklaget.
Huset kommer ha vara 7.5 x 4 m och tanken är att ha någon typ av HE (A eller B) Balk för 4 meterspannet.
Skulle vilja ha max 100 mm höjd, alltså HEA 100 eller HEB 100 balk.
Tänker mig att man har 600mm CC mellan balkarn.
Ovan våning blir sovrum och vardagsrum (soffa bord), vet inte vilken vikt man ska räkna på...
Antall balkar: 7,5/0,6= 13.5 st
Spänvidd: 3.8 m (om ligger upplagda 10 cm på varje sida (c 20 cm tjock vägg)
Är det någo som kan hjälpa till att räkna på om HEA 100 räcker?
mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, HEA 100 räcker. Svikten ligger på gränsen. Det är dock ingen billig lösning. Stålet kostar över 20 000 kr.
Ok, tack
har du lite mer detaljer runt beräkningen, hur mycket last och vilken nedböjning blir det ungefär?
började titta i denna tabell men har inte helt lyckats läsa ut nedböjning ect...
https://ssabwebsitecdn.azureedge.ne...truktionstabeller-2018-2.pdf?m=20191010080905
Mvh
Fredrik
har du lite mer detaljer runt beräkningen, hur mycket last och vilken nedböjning blir det ungefär?
började titta i denna tabell men har inte helt lyckats läsa ut nedböjning ect...
https://ssabwebsitecdn.azureedge.ne...truktionstabeller-2018-2.pdf?m=20191010080905
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag räknade med en utbredd last på 2kN/m och en maximal nedböjning på 7,4 mm. Tillämpar jag sviktkriteriet blir resultatet drygt 1,5 mm. Ståltabellerna brukar inte vara användbara för så små laster.
Klicka här för att svara