Hej!
Jag ska putsa upp väggarna i ett gammalt duschrum som nu enbart ska inhysa toalett. Jag har dragit ner allt kakel och väggarna är nu väldigt ojämna med gammal puts som sitter hårt fast. Det skiljer 4 - 15 millimeter på vissa ställen i nivå(se bilderna). Mina funderingar är:
- Gipsputs eller hederligt putsbruk? Jag har putsat förut men är inget proffs. Pris-aspekten är försumbar.
- Hur gör jag med dessa nivåskillnader? Ska jag först satsa på att få allt hyfsat enhetligt i nivå, innan jag drar ett nytt utjämnande lager över rubbet? Jag vill ju helst slippa bila bort all gammal puts....
- Har läst att man på gammal murverk (huset är från 1946) inte ska använda cementbaserat puts utan något som restaureringsbruk, stämmer detta?
Tacksam för tips och tankar.
Jag ska putsa upp väggarna i ett gammalt duschrum som nu enbart ska inhysa toalett. Jag har dragit ner allt kakel och väggarna är nu väldigt ojämna med gammal puts som sitter hårt fast. Det skiljer 4 - 15 millimeter på vissa ställen i nivå(se bilderna). Mina funderingar är:
- Gipsputs eller hederligt putsbruk? Jag har putsat förut men är inget proffs. Pris-aspekten är försumbar.
- Hur gör jag med dessa nivåskillnader? Ska jag först satsa på att få allt hyfsat enhetligt i nivå, innan jag drar ett nytt utjämnande lager över rubbet? Jag vill ju helst slippa bila bort all gammal puts....
- Har läst att man på gammal murverk (huset är från 1946) inte ska använda cementbaserat puts utan något som restaureringsbruk, stämmer detta?
Tacksam för tips och tankar.
Du får sätta avstrykarbrädor på sidorna av väggen så det kan bli jämnt, sen fukta väggen , vänta till det ser torrt ut, slamma på med tuuunt putsbruk och låt det brinna till så att den riktiga putsen har något att fästa på. Gammal vägg har en förmåga att suga för mycket och då kan det bli liksom bom mellan vägg och puts
Ok, tack för svar. Så det tunna putsbruket ska brinna helt, alltså bli helt torrt innan man kör vidare?
Det ska brinna till så att vattnet går ut, för när du kommer med nästa sväng ska det inte bli för blött med nästa påslag, då kan det ramla ner, du slår då in vattnet i det första lagret och då blöts det upp, det kan gärna torka till rätt bra innan nästa sväng det gör inget. Det med att slamma tunt gör att det blir skrovligt och nästa fäster då bra
Ok jag förstår, tack. Och gipsputs-varianten? Har förstått att det är lite enklare, men finns det omedelbara nackdelar?
Tja inte säker, har inte använt gipsputs bara vanligt putsbruk. Gips kanske är lättare att jämna av,men lite mjukare än putsbruket Det finns en tråd här https://www.byggahus.se/forum/threads/gipsputs-fraga-primer-eller-inte-fuktspaerr.209660/ som du kan läsa lite
Ok, tack!
Klicka här för att svara


