Jag håller på att planera inför bygget av ett lösvirkeshus. Husets yttermått och ytterväggens uppbyggnad är färdigt. Nästa steg är att bestämma stommen och grundens exakta mått.
Bilden nedan visar ytterväggen, från stomme och utåt. Sett utifrån:
Tack på förhand!
Bilden nedan visar ytterväggen, från stomme och utåt. Sett utifrån:
- 22 mm spontad stående panel
- 28 mm spikläkt
- 12 mm luftläk
- 25 mm fasadskiva av träfiber
- 300 mm lättbalk
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Generellt skall väl plattan/kanbalken ligga med ytterkanten i liv med stommens ytterkant.
Dvs, där är väl en syll underst på stommen, och den skall då ligga vid ytterkant platta.
En fråga: Du skriver "25 mm fasadskiva av träfiber". Varför inte utegips?
Dvs, där är väl en syll underst på stommen, och den skall då ligga vid ytterkant platta.
En fråga: Du skriver "25 mm fasadskiva av träfiber". Varför inte utegips?
Tack för svar.KnockOnWood skrev:
Blir inte det väl mycket avstånd mellan panel och platta, 28+12÷25 mm om jag förstår dig rätt?
Anledningen till träfiberskivan är att isolera in stommen en aning. Är tydligen viktigt enligt vissa förståsigpåare, när stommen är ordentligt isolerad.
+25 ska det naturligtvis vara..N nybyggarn3 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Våra ytterväggar består av (utifrån)
22 mm Z-panel
28 mm glespanel som spikläkt
9 mm utegips = 59 mm
Och plattan/kantbalken ligger 55 mm innanför panelens utsida. Helt normalt!
Men jag upprepar frågan: Varför 25 mm träfiberskiva (OSB?) i stället för 9 mm utegips?
Träfiberskivan är väl inte särskilt fukttålig, eller?
22 mm Z-panel
9 mm utegips = 59 mm
Men jag upprepar frågan: Varför 25 mm träfiberskiva (OSB?) i stället för 9 mm utegips?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
2:an säger jag. Så träfiberskivan livar med utsida grund. Så är min vägg med liknande uppbyggnad. Syllisoleringen livar också med plattans kant
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Träfiberskiva kör man t.ex. pavatex, samma funktion att styva upp som utegips men isolerar ganska bra. Är också ett bra stopp mot lösull i väggfacken.
Tack för svar.KnockOnWood skrev:
Våra ytterväggar består av (utifrån)
22 mm Z-panel
9 mm utegips = 59 mm
Det är inte OSB utan en fasadskiva av träfiber. Skivan ska ha ett vattentåligt skick på utsidan, som utegips. Dessutom isolerar den och transportera fukt bra. Främsta syftet är att som sagt att isolera in stommen en aning, vilket enligt vissa är viktigt för att undvika påväxt i yttre delen av stommen. Själv är jag tveksam till att det behövs.
Anledningen till att vi väljer träfiber i stället för mineraull är att stommen ska isoleras med cellulosa. Känns bra att fullfölja med material med liknande egenskaper. Rätt eller fel är en helt annan sak...
Hej,C Chris11 skrev:
Träfiberskivan är inte så långt ifrån paroc klimatskiva vad det gäller värmekonduktivitet. Hur den är som avstyvning vet jag inte riktigt. Inte fullt lika bra som gips skulle jag gissa.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag säger också alternativ 2, så att vatten inte bara från ytterpanelen utan även från den vertikala luftspalten hamnar utanför grundens ytterkant. Valet av en träfiberskiva utanför cellulosaisoleringen är utmärkt, mycket bättre än en klimatskiva av mineralull.
Tack för svar.J justusandersson skrev:
Angående vatten bakom panelen så tänker jag mig ett underbleck, fäst bakom skivan, som går mer än bit utanför grunden.
För mig känns träfiber som ett bättre alternativ, vilket får styra. Tycker vi lämnar ämnet för att undvika att tråden spårar ur.