Hej,
Jag ska bygga en innervägg och kör igång nästa helg.
Väggen är en icke-bärande vägg med träreglar. 2,5 meter hög och 1,85 m bred.
I denna vägg ska det in ett stort glasfönster som tar upp halva väggen (1,2m brett x 2 meter högt). Detta fönster väger ca 25 kg.

För att ni ska förstå så visar jag en inspirationsbild hur det färdiga resultatet ska se ut.

Hur gör jag väggen så stabil som möjligt då det kommer vara 25-30 kg glas?

Nybörjarfrågor:
a) Behöver man ha större reglar typ minst 45x90mm?
b) rekommenderas det att göra väggen så stabil som möjligt med att te.x köra OSB-skivor under gipset? Om det ens hjälper, det är ju inte där glaset ska vara.

Bra att veta är att väggen kommer sluta mitt i rummet (och således inte vägg-till-vägg), och därför blir den ju mindre stabil?

Se bilderna nedan.

Tack vänner!=)

• Inspirationsbild på en lägenhet med en glasvägg som delar rum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum med svartvita randiga väggar och ett stort fönster i en innervägg, separerar sängen från arbetsområdet.
    Skapa konto
Styrkan i väggen sitter i att den går från golv till tak där den sitter fast. Inte att den går från vägg till vägg. Om du skall använda osb eller likvärdigt bakom gipsskivorna beror på vad du vill montera/hänga upp på gipsskivan. För väggens styrka fungerar enkel gips på båda sidor om regeln alldeles utmärkt. Beträffande reglarnas dimension skulle jag vilja påstå att det beror på fönsterkarmens dimension, man vill ju att karm och vägg är lika tjocka för att slippa en massa ut-/insalningar. Är väggen inte allt för hög kan t.o.m 45*45 reglar räcka för att klara väggens bärighet. Men du kan väl redovisa en enkel skiss på hur du vill att väggen skall se ut (med mått) så blir det lättare att ge råd och tips.

R roli skrev:
Styrkan i väggen sitter i att den går från golv till tak där den sitter fast. Inte att den går från vägg till vägg. Om du skall använda osb eller likvärdigt bakom gipsskivorna beror på vad du vill montera/hänga upp på gipsskivan. För väggens styrka fungerar enkel gips på båda sidor om regeln alldeles utmärkt. Beträffande reglarnas dimension skulle jag vilja påstå att det beror på fönsterkarmens dimension, man vill ju att karm och vägg är lika tjocka för att slippa en massa ut-/insalningar. Är väggen inte allt för hög kan t.o.m 45*45 reglar räcka för att klara väggens bärighet. Men du kan väl redovisa en enkel skiss på hur du vill att väggen skall se ut (med mått) så blir det lättare att ge råd och tips.
Tack! =) Återkommer med en skiss!

Här kommer en skiss!

Vad tror ni om det? Hur skapar jag en vägg som klarar bära glaset?

• Skiss av en väggstruktur med markerade mått för fönsterinstallation och ingång till sovrummet.
    Skapa konto
25 kg är ingenting. Det är väl i princip vad materialet hade vägt om det inte varit ett fönster där.
Som sagt var, förankra ordentligt upptill och nedtill så blir allt bra

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Allt handlar om reglerna, vad du klär in det hela med sedan spelar ingen roll för stabiliteten.

Anna_H Anna_H skrev:
Allt handlar om reglerna, vad du klär in det hela med sedan spelar ingen roll för stabiliteten.
Håller nog inte riktigt med här. Stående reglar tar upp hela sin egen belastning själva men regeln under fönstret får en del hjälp från gipsskivorna på sidorna. Särskilt under mitten på fönstrets bredd:)

• Gilla
Husvagnsthord och 2 till
  • Laddar…
Du bygger den med 45x70 reglar med c-c 600 mm (varför 450 mm i din skiss?) och klär med osb+gips så kommer det bli hur bra som helst.

Tänkte du köra med 900-gips kanske?

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du bygger den med 45x70 reglar med c-c 600 mm (varför 450 mm i din skiss?) och klär med osb+gips så kommer det bli hur bra som helst.

Tänkte du köra med 900-gips kanske?
Hej,
Ja jag tänkte köra med 900 gips men det var bara mer slumpmässigt val. Har googlat och sökt lite men inte funnit vad "standarden" är. Alla verkar säga "kör med 900 eller 1200 mm gips", så det kändes inte så noga vilken av dem det är.
Vad får dig att rekommenderar 1200-gips/cc60?

Cc 600 är standard

Är det samma som gäller med måttet på reglar då?
45x70 är standard för detta?
Eller 45x90?

Eller är det "strunt samma"?

Jag valde 45x90 bara för att det skulle finnas lite mer bärighet.

Färre skarvar med 1200mm brett gips.

45x70 kan väl närmast betraktas som standard i de flesta kataloghus, men om man vill få bättre ljudisolering går man upp till 45x90 eller mer. I ditt fall har du ju enkelglasrutor (utgår jag från mtp vikten) så någon högre klass på väggens ljudisolering tillför inget.

900-skivorna är lättare att hantera, men nackdelen är att du behöver regla mer och att du får fler skarvar att spackla. I övrigt ingen skillnad.

Jag ser på din skiss nu också att det ser ut som du ritat in horisontella reglar i varje fack, dessa tillför inget. Du behöver bara detta vid tex. dörr och fönsteröppningar.

Lycka till med bygget o glöm inte uppdatera tråden med bilder på bygget o resultatet :D

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Anpassa reglarna efter karmbredden på fönstret som ngn skrev tidigare. Har du beställt fönster än så du vet hur djupt det blir?

Personligen kör jag alltid med cc450 men det är bara för att jag tycker det är smidigare att hantera skivor som är 900 mm än 1200 mm.

Redigerat:
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
45x70 kan väl närmast betraktas som standard i de flesta kataloghus, men om man vill få bättre ljudisolering går man upp till 45x90 eller mer. I ditt fall har du ju enkelglasrutor (utgår jag från mtp vikten) så någon högre klass på väggens ljudisolering tillför inget.

900-skivorna är lättare att hantera, men nackdelen är att du behöver regla mer och att du får fler skarvar att spackla. I övrigt ingen skillnad.

Jag ser på din skiss nu också att det ser ut som du ritat in horisontella reglar i varje fack, dessa tillför inget. Du behöver bara detta vid tex. dörr och fönsteröppningar.

Lycka till med bygget o glöm inte uppdatera tråden med bilder på bygget o resultatet :D

Ah tack! Bra svar!
Gällande dem horisontella reglarna/kortlingarna så hade jag läst att det skapar en stabilare vägg och därav så la jag in dem i skissen. Borde det inte ge en stabilare vägg?

Absolut, ska köra upp lite bilder då det är klart =) Bra hjälp från detta forum då man är nybörjare!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.