L
Hej!

Entrétrappan när vi köpte huset var bedrövligt bedrövlig. Tänkte bygga ny. Skulle vilja bygga ut själva plattformen i anslutning till dörr, ganska dåligt med plats nu. Det jag undrar över är plintarna, och dess placering. Hur mycket överhäng kan plattformen ha med befintlig plint som stöd? Vill inte lägga för mycket tid. Trappen ska göras om om ett par tre år då vi ska bygga in den när vi bygger altan.
Vilken lösning skulle ni rekommendera mig generellt för att få till en hyfsad trapp?

Och snälla Detta är min första trapp jag bygger. Köpte huset för inte så länge sedan så mina byggskills är på nybörjarnivå. Men det ska bli kul att börja! Så försök vara pedagogiska med mig

Trevlig söndag!

• Gammal entrétrappa i trä för hus med markeringar för planerad utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trätrappa med vit stolpe framför grön husvägg och grusad mark.
    Skapa konto
  • Gammal slitna trätrappor med synlig betongplint och begränsat utrymme, behöver renovering.
    Skapa konto
Om du vill använda de befintliga plintarna och förlänga vilplanet genom ett överhäng på bjälkarna, är det enklast att dubblera bjälkar av samma dimension som finns där nu. Du linnar och skruvar ihop dem.

L
J justusandersson skrev:
Om du vill använda de befintliga plintarna och förlänga vilplanet genom ett överhäng på bjälkarna, är det enklast att dubblera bjälkar av samma dimension som finns där nu. Du linnar och skruvar ihop dem.
Okej tack för tips! Hur mycket överhäng ska man våga köra på tycker du?

Det beror på bjälkarnas dimensioner och trappans mått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.