Hej.

Är intresserad av ett hus som har till viss del tryckimpregnerad syll och virket som håller upp trossbotten är också av tryckt virke.
Om det blir köp så kommer jag byta ut detta men frugan är orolig att även inneväggarna är av tryckt virke.

Jag är själv inte orolig över att innerväggarna skulle vara av tryckt virke, men går det att kolla på något vis när vi är på visningen?
Någon som har något tips?

När är det byggt/gjort ?

M MagHam skrev:
När är det byggt/gjort ?
Utbygget är gjort 1993

Det ämne som gav elak lukt vid fukt/nedbrytning av tryckimpregnerat virke förbjöds 1978.
(sedan kan en mindre mängd lagrat virke ha använts några år efter det såklart).
Är det byggt 1993 så skulle jag vara 99,9% lugn och inte bekymra mig ö h t.
Vill du vara säker så kan du ju borra bort några spån och skicka på analys med avseende på PCP men det tar ju tid och kostar en slant.

M MagHam skrev:
Det ämne som gav elak lukt vid fukt/nedbrytning av tryckimpregnerat virke förbjöds 1978.
(sedan kan en mindre mängd lagrat virke ha använts några år efter det såklart).
Är det byggt 1993 så skulle jag vara 99,9% lugn och inte bekymra mig ö h t.
Vill du vara säker så kan du ju borra bort några spån och skicka på analys med avseende på PCP men det tar ju tid och kostar en slant.
Ok. Tack för svar.
Det är mest frun som är orolig om det är farligt nu, även om den inte blir fuktskadad? Kan det vara hälsofarlig nu även om den ligger där torr och god?

Eller kan man räkna att nu har det gått 30 år och de gifter som fanns vid tillverkning har gått ur virket?

Det är väl inte farligt på det viset utan det kan mer ge en märklig och bestående lukt.......Har aldrig hört nåt om att gifterna i sig skulle ge nånting. (okej, de kan de ju i teorin men halterna är oftast för låga) Då ska man ju tugga i sig virket isåfall...........

P Pappa1986 skrev:
...Eller kan man räkna att nu har det gått 30 år och de gifter som fanns vid tillverkning har gått ur virket?
Not. Jag är ingen expert på detta mer än vad jag läst mig till.
Men om vi tänker bort Pentaklorfenol som försvann från 1978 och framåt, så handlar det mest om (halv)metallsalter baserade på Arsenik Krom och Koppar. Dom sitter där dom sitter såvida ni inte ska mala ner virket och äta det ;)
Numera är det bara koppar i dom enklare klasserna.
//Utomhus fanns även kreosot (stenkolstjära) i elstolpar förr men det var väl inget man vanligtvis byggde med vad jag stött på//

M MagHam skrev:
Not. Jag är ingen expert på detta mer än vad jag läst mig till.
Men om vi tänker bort Pentaklorfenol som försvann från 1978 och framåt, så handlar det mest om (halv)metallsalter baserade på Arsenik Krom och Koppar. Dom sitter där dom sitter såvida ni inte ska mala ner virket och äta det ;)
Numera är det bara koppar i dom enklare klasserna.
//Utomhus fanns även kreosot (stenkolstjära) i elstolpar förr men det var väl inget man vanligtvis byggde med vad jag stött på//
Stort tack för utförliga svar. Nu kan jag lugna henne (slipper isf byta syllen) puuuh ;)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Såklart kan ingen här på forumet garantera vad virket innehåller. Det skulle teoretiskt sett kunna vara hemkört på ett släp från något östland med mindre regler, eller sparat på en loge sedan 50 år tillbaka. Men det är långsökt.

M MagHam skrev:
Såklart kan ingen här på forumet garantera vad virket innehåller. Det skulle teoretiskt sett kunna vara hemkört på ett släp från något östland med mindre regler, eller sparat på en loge sedan 50 år tillbaka. Men det är långsökt.
Jo det är helt sant men som du säger, mindre troligt
Trevlig helg

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.