Jag har sedan jag köpte huset för några år sedan undrat hur konstruktionen av innerväggen i våra rum nere i källaren ser ut. Det är något slags skivmaterial utanpå betongväggen. Jag har förstått att det inte är gips och även noterat att det "sviktar lite grann när man trycker på väggen på olika ställen, som att det är reglat lite för glest bakom typ. Vi har inga fuktproblem i källaren, huset är från -63 men det är dränerat för inte så himla länge sedan, så jag har inte brytt mig om att undersöka saken närmare. Väck inte den björn osv.. Men nu när jag tog ner det befintliga innertaket för att jag skulle sätta ett nytt, så ser jag hur det är gjort med ytterväggarna och det väcker en del funderingar. Till att börja med verkar det sitta träreglar (eller snarare någon slags läkt) direkt mot betongväggen. Och på dessa reglar sitter sedan det här skivmaterialet som är brunaktigt (ser ut som en brownie-kaka ungefär) och lite mjukt. Utanpå det är det tapetserat i flera lager, så ytan invändigt är slät och går bra att tapetsera vidare på. Jag funderar om skivan kan vara det som heter tretex? Närbild på en delvis öppnad innervägg med träreglar, brunt skivmaterial och flera lager tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av hand som håller en avbruten brunaktig väggskiva möjligen av tretex-material, med synliga lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utöver denna skiva så är det alltså inte isolerat på något sätt och det finns heller ingen fuktspärr. Och det kan ju kanske vara därför som vi inte heller haft några fuktproblem i källaren, och att det heller inte blivit något problem (som vi känt av) med träreglarna direkt mot betongväggen, att ingen fukt stannar i träkonstruktionen utan torkar upp hela tiden?

Jag förstår ju förstås att konstruktionen inte är optimal. Samtidigt kanske det var klok av föregående husägare att (någon gång på tidigt 70-tal sannolikt) inte bygga på med isolering inåt. Även om det hade gjorts på ett mer korrekt sätt (inga organiska material) så hade ju rummets yta minskat ganska mycket då.

Om ni kan se vilket material det är i skivan, ser ni några särskilda risker med den eller konstruktionen som sådan? Jag är väl inte jättepigg på att dra igång något större renoveringsprojekt, och det verkar ju ändå funka som det är nu? Det är ju för övrigt sannolikt samma konstruktion i övriga rum i huset.

Att ta bort allt och blotta och putsa betongväggarna är inte riktigt ett alternativ.

PS - elledningen som syns på bilden är det inte ström på, den verkar bara vara lämnad där

Stämmer att det där är Tretex.
Risker finns alltid med trä mot betog - Men det är många faktorer som spelar in. Jag har rivit träkonstruktioner i min källare som suttit mot betong sedan (Av att döma på tapeten) i 30 år utan någon form av missfärgningar eller angrepp.
Man är lite nojig idag och det är befogat då fukt ställer till det rätt snabbt om man stänger in den med fel färg eller dylikt.
Tretex drar åt sig fukt och kan gärna lukta om den blir fuktig - Jag har kvar all min träter på ovanvåningen av huset bakom nya lager av gips - Men jag skulle inte vilja ha den i källaren....

• Gilla
looserskin
  • Laddar…
Fast är det inte fuktigt konstant så torkar ju tretex.............Hela konstruktionen andas antagligen på ett bra sätt.

• Gilla
looserskin
  • Laddar…
Det ser mer ut som asfaboard, dvs en sorts asfaltimpregnerad treetex, tycker jag. Uppreglade källarväggar på insidan av betong/betonghålsten/lecasten ska inte ha ångspärr. Då får man garanterat problem.

• Gilla
looserskin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast är det inte fuktigt konstant så torkar ju tretex.............Hela konstruktionen andas antagligen på ett bra sätt.
ja, det verkar ju ha funkat så här långt i alla fall

slacker slacker skrev:
Stämmer att det där är Tretex.
Risker finns alltid med trä mot betog - Men det är många faktorer som spelar in. Jag har rivit träkonstruktioner i min källare som suttit mot betong sedan (Av att döma på tapeten) i 30 år utan någon form av missfärgningar eller angrepp.
Man är lite nojig idag och det är befogat då fukt ställer till det rätt snabbt om man stänger in den med fel färg eller dylikt.
Tretex drar åt sig fukt och kan gärna lukta om den blir fuktig - Jag har kvar all min träter på ovanvåningen av huset bakom nya lager av gips - Men jag skulle inte vilja ha den i källaren....
Frågan är ju om jag kan passa på att byta ut skivorna bara mot någon annan skiva, men utan att försöka isolera på något sätt så jag inte skapar fuktproblem någonstans i konstruktionen? Jag vill som sagt inte blotta betongväggen, jag vill ha något att tapetsera på. Men vad skulle det vara för skiva i så fall? Jag kan ju inte sätta gips direkt? Och naturligtvis skulle man ju i så fall också vilja regla bakom med något annat än trä. Men finns det i så fall plåtreglar som inte bygger ut så mycket? Eller så ska jag bara låta allt vara som det är, även om det gnager lite om det nu kanske finns någon bättre, och någorlunda enkel, lösning.

J justusandersson skrev:
Det ser mer ut som asfaboard, dvs en sorts asfaltimpregnerad treetex, tycker jag. Uppreglade källarväggar på insidan av betong/betonghålsten/lecasten ska inte ha ångspärr. Då får man garanterat problem.
Nej, någon ångspärr tänker jag inte sätta dit...

om det inte finns någon fuktproblematik och inget mögel tycker jag det verkar onödigt att byta ut asfaboarden bara för sakens skull. om du är orolig för framtiden, skaffa en enkel sensor som mäter luftfuktighet så märker du om/när förutsättningarna förändras och om du bör göra ett större ingrepp.

• Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
om det inte finns någon fuktproblematik och inget mögel tycker jag det verkar onödigt att byta ut asfaboarden bara för sakens skull. om du är orolig för framtiden, skaffa en enkel sensor som mäter luftfuktighet så märker du om/när förutsättningarna förändras och om du bör göra ett större ingrepp.
Ja det är såklart en idé. Men kanske är det egentligen träreglarna bakom som oroar mig mera än tretexen, när jag tänker efter. I ett annat rum i källaren har vi kanske en svag doft (inte mögel) som skulle kunna komma från skivan i väggen. Fanns det någon någorlunda enkel lösning att byta ut tretex och träreglar mot något annat så skulle jag nog därför ändå överväga det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.