Hej!
Istället för att måla innertaket funderar jag på att sätta nya skivor ovanpå (under) istället. Byggmax / smartpanel. Det befintliga taket är spånskiva fäst direkt i takstolarna och det är lite vågigt och har även en liten spricka som tidigare ägaren målat över. Kan jag skruva direkt i spånskivan eller behöver jag regla upp på nåt sätt?
Istället för att måla innertaket funderar jag på att sätta nya skivor ovanpå (under) istället. Byggmax / smartpanel. Det befintliga taket är spånskiva fäst direkt i takstolarna och det är lite vågigt och har även en liten spricka som tidigare ägaren målat över. Kan jag skruva direkt i spånskivan eller behöver jag regla upp på nåt sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Spånskiva i taket är ju inte smartaste, det hänger ned alldeles för lätt.
Du kommer ha problem att få nya skivor att bli plana.
Det blir lite Shakespeare, att lägga mellan eller inte lägga mellan......
Ta ner spånskivan och sätt plywood, finns också på Byggmax.
Protte
Du kommer ha problem att få nya skivor att bli plana.
Det blir lite Shakespeare, att lägga mellan eller inte lägga mellan......
Ta ner spånskivan och sätt plywood, finns också på Byggmax.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ta ett djupt andetag, tänk efter....
Quick fix eller något bestående...
20 cm spån lika med 10 cm mineralull.....
Quick fix, köp plywood och tryck upp den med domkraft så har du ett rakare tak, inget mer.
Bestående, skotta ut / sug ut med sugbil sågspånet, riv ned spånskivan, blås in ecofiber som isolering, sätt upp takskivorna. Nu har du ett rakt tak med bättre isolering.
Eller enklast, blunda lite och måla om spånskivetaket.
Protte
Quick fix eller något bestående...
20 cm spån lika med 10 cm mineralull.....
Quick fix, köp plywood och tryck upp den med domkraft så har du ett rakare tak, inget mer.
Bestående, skotta ut / sug ut med sugbil sågspånet, riv ned spånskivan, blås in ecofiber som isolering, sätt upp takskivorna. Nu har du ett rakt tak med bättre isolering.
Eller enklast, blunda lite och måla om spånskivetaket.
Protte
Det lutar åt det faktiskt.prototypen skrev:
En sista tanke bara, vad tror ni om gles och domkraft? Vinkelrätt mot hängande bula? Att få upp stora plywood ark verkar svårt på en man.
PS. Har funderat på ecofiber men tänkte ta det när ekonomin blivit bättre.
Klicka här för att svara