Byggahus.se

Naturstenmur som håller på att rasa, uteplatsen i fara!

1. Hällvetet
    Husägare · 2018 · 478 inlägg

Hällvetet

Husägare
    Jag har en gammal ”naturstensmur” som består utav stora och mindre stenar staplade ovanpå varandra ovanpå ett berg.
    Muren fungerar som en stödmur åt en uteplats om ca 20m2.
    Uppepå stenmuren är en betongklack gjuten och ovan den står en mur.
    Alltså bär naturstensmuren mycket vikt.
    Har sett att betongen mellan stenarna har försvunnit och att endel stenar sitter löst.
    Undrar hur jag bäst stabiliserar upp muren så att inte stenarna rasar.
    Är svårt att få in betong eller dylikt så att det hamnar där man vill ha det.
    Har funderat på att köpa en massa burkar stenlim och spruta in det men det känns inte optimalt, dyrt och ingen långsiktig lösning.
    Med tanke på att stenmuren står på ett berg så kanske man skulle borra ner grova armeringsjärn så de hamnar tätt emot de stora stenarna och på så sätt säkra att de inte kan lossna?
    Jag vet inte ...

Hur hade ni gjort? Tack och bock!

2. En apelsin
    Nybyggare · MALMÖ · 593 inlägg

En apelsin

Nybyggare
    Har du tänkt på hur gabioner är konstruerade? Om det inte går med andra alternativ, kanske armering är ett alternativ?

3. Hällvetet

Hällvetet

Husägare
    Hur tänker du med armeringen? Borra ner armeringsjärn i berget och försöka få dem så nära de större stenarna som det går?
    Problemet är att få järnen att ligga dikt.
    Sen är jag lite osäker på hur optimalt det är med armeringsjärn som rostar?

4. W
    Medlem · 701 inlägg
    Gjut en ny grundmur utanför stenmuren och förankra i berget.

5. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 092 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Ett alternativ är att staga upp merparten av muren temporärt med reglar eller liknande, ta bort ett segment av muren, gjuta en pelare eller ett mursegment, sedan ta bort nästa bit av muren, repetera tills betongsockeln ligger stadigt utan natursten. Sedan kan du återuppbygga så mycket av stenmuren du vill utanför den av estetiska skäl, utan att oroas av hållfastheten.

6. C
    Medlem · 8 832 inlägg
    Bilden visar inga tendenser till att muren håller på att rasa, eller missar jag något här?
    Att vissa stenar sitter löst är inget konstigt. I en sådan mur kommer vissa stenar att ha en rent kosmetisk funktion.
    Ser heller inte ut som att det någonsin funnits någon "betong" mellan stenarna, det ser ut som en typisk kallmur där stenarna bara är staplade på varandra.

7. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Ser inte ut som du har något problem med sättning i naturstensmuren och att vissa stenar är lösa är inget konstigt !
    Vill du slippa att stenar lossnar och rasar ner så kan du använda ett svagt expanderande montageskum och fylla i bakkant och lämna plats i framkant för vanligt murbruk som du maskerar och skyddar skummet med!
    En variant kan vara Eps kilar av vanlig S80 och murbruk...
    När du sprutar skummet kan det vara bra med en fuktspruta för att skummet ska fästa!

8. S
    Medlem · Västernorrland · 5 994 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Skulle muren sjunkit så skulle det gjutna garanterat spruckit..........ser man inga såna indikationer så tror jag nog man kan avvakta utan att göra nåt. Hålla på och spruta nå skum i det där skulle då inte jag göra....

9. Hällvetet

Hällvetet

Husägare
    Tack för råden! Då gör jag som ni säger och låter allt vara :)
    Blev bara lite nojig när jag kände att endel större stenar var lösa och att det såg ut som stora håligheter i muren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.