Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Tja
En dumfråga men jag chansar ändå
Har 2st smala garage som jag vill göra dom till 1 stort istället. Hur troligt är det att väggen som skiljer garagen är bärande då?
Kommer givitvis ta in en fackman innan jag sätter släggan i väggen, men jag vill ändå veta vad jag ska räkna med.
Det är en 2-plans hus utan källare.
Tack på förhand
En dumfråga men jag chansar ändå
Har 2st smala garage som jag vill göra dom till 1 stort istället. Hur troligt är det att väggen som skiljer garagen är bärande då?
Kommer givitvis ta in en fackman innan jag sätter släggan i väggen, men jag vill ändå veta vad jag ska räkna med.
Det är en 2-plans hus utan källare.
Tack på förhand
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ritningarna som du har bifogat är mäklarritningar och därför tyvärr helt värdelösa för att kunna bedöma din fråga. Berätta lite om byggnadsår och byggnadssätt. Vad är det för material i källarväggarna och bjälklaget mellan planen?
Elektroniktokig
· Göteborg
· 177 inlägg
Tack för svaret! Det stämmer, har inte orkat leta efter bättre ritningar i mina pärmar.J justusandersson skrev:
Det är en Friliggande 2- plans villa i suterräng, byggår 1972
Grund: Källare i suterräng (betongplatta)
Stomme: Trä, betong/murverk
Fasad: Sandsten, fasadpanel
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har ett betongbjälklag mellan planen, vilket inte känns uteslutet med hänsyn till byggåret, så är det möjligt att väggen mellan garagen inte är bärande. Men i så fall krävs det en armeringsritning för att man ska kunna säga det med säkerhet.
Klicka här för att svara