Hej.
Ny här på forumet och kommer med en fråga.
Sambon och jag har köpt ett 2-planshus och ska öppna upp en bit av en bärande vägg på nedre plan.
Nedre plan är ca 3 meter längre än övre plan och därmed börjar inte den bärande väggen förrän ca 3 meter in i huset ( se bild från sidan).
Rött 2-planshus sett från sidan som visar överbyggnaden och där nederplan är längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis där övervåningen börjar så börjar en bärande vägg nere.
Där det bara är nederplan är det helt öppet.
Vi vill alltså öppna upp den första metern av den bärande väggen och lasta av detta med en limträbalk som sträcker sig genom hela den delen där det bara är nederplan och sedan då 1 meter in där det idag står bärande vägg.
Balken blir ju då belastad i ena sidan och hur beräknar man vilken dimension man behöver på den?
Även om balken måste vara typ 4,2 meter lång för att räcka till ytterväggen så är den ju bara belastad första metern, även om det trycket sprider ut sig..?

Kåken är 6 meter bred och den bärande väggen står 2,4meter från ena sidan och ja 3,6 meter från den andra då.
Hjälp mig få rätsida på det här tack :)

För att klargöra. Ni vill lägga en balk under bjälklaget på den låga delen av huset som ska konsola in ca 1 meter in i den större huskroppen?

Jag tycker det låter lite vanskligt. En sådan åtgärd lär kräva bygganmälan samt att ni anlitar en konstruktör som räknar på det.

Om ni lägger upp en plan- samt sektionsritning så kanske det går att säga mera, eller komma på någon alternativ lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.