Hej!
Vi har påbörjat ett projekt att byta ett innertak i ett isolerat (men utan värme) uterum. Den numera nedtagna innertaket var ett spikat takspont. Direkt under detta, var det isolerat med frigolit skivor mellan bjälkarna och under dessa en tunn boardskiva, som låg "löst" mot yttertaket. Gissar att det var för att skapa en luftspalt! Se bild!
Vi hade tänkt sätta upp färdiga innertak-skivor, typ https://www.byggmax.se/innertak-p1026 som nytt tak, men funderar på vad vi skall ha för isolering.
Vår tanke är vanliga glasull skivor typ: https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265 som vi passar in i mellan bjälklagret och ett lager byggfolie på detta innan man spikar upp nya reglar för takskivorna tvärs över bjälkarna.
Frågor: skall boardskivorna vara kvar, dvs luftspalten eller kanske man kan skippa byggfolien, den fanns ju inte innan? Om man sätter byggfolien, dvs "ångspärrar", behöver vi även fixa ventilation? Kan nämna att rummet är även utgång till altan, så det finns en altandörr.
Vi har påbörjat ett projekt att byta ett innertak i ett isolerat (men utan värme) uterum. Den numera nedtagna innertaket var ett spikat takspont. Direkt under detta, var det isolerat med frigolit skivor mellan bjälkarna och under dessa en tunn boardskiva, som låg "löst" mot yttertaket. Gissar att det var för att skapa en luftspalt! Se bild!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade tänkt sätta upp färdiga innertak-skivor, typ https://www.byggmax.se/innertak-p1026 som nytt tak, men funderar på vad vi skall ha för isolering.
Vår tanke är vanliga glasull skivor typ: https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265 som vi passar in i mellan bjälklagret och ett lager byggfolie på detta innan man spikar upp nya reglar för takskivorna tvärs över bjälkarna.
Frågor: skall boardskivorna vara kvar, dvs luftspalten eller kanske man kan skippa byggfolien, den fanns ju inte innan? Om man sätter byggfolien, dvs "ångspärrar", behöver vi även fixa ventilation? Kan nämna att rummet är även utgång till altan, så det finns en altandörr.
hmm, ser ju rätt skumt ut, förstår inte hur du ska få till en luftspalt på den lilla höjden. Dom tvärgående reglarna stoppar ju effektivt all genomströmning, om det nu inte är ett mellanrum ovanför dom?
Har man superont om utrymme kan man använda en styv fasadboard, typ
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Var extremt försiktig med plast här, om du inte till 100% är säker på att luftspalten fungerar ...
Har man superont om utrymme kan man använda en styv fasadboard, typ
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30
Var extremt försiktig med plast här, om du inte till 100% är säker på att luftspalten fungerar ...
S StefNo skrev:
95 mm antar jag? Är dom 45x95 mm? Förlåt lite off topic. Men blir lite orolig om det klarar egentyngden och snölasten.S StefNo skrev:
I snözon 1 krävs tex min 45x145mm med cc600mm med max spännvidd på 3,5m. Pulpettak 5 grader med lätt beklädning.
Det där taket är inte godkänt för snölast plus egenvikt!S StefNo skrev:Hej!
Vi har påbörjat ett projekt att byta ett innertak i ett isolerat (men utan värme) uterum. Den numera nedtagna innertaket var ett spikat takspont. Direkt under detta, var det isolerat med frigolit skivor mellan bjälkarna och under dessa en tunn boardskiva, som låg "löst" mot yttertaket. Gissar att det var för att skapa en luftspalt! Se bild!
[bild]
Vi hade tänkt sätta upp färdiga innertak-skivor, typ [länk] som nytt tak, men funderar på vad vi skall ha för isolering.
Vår tanke är vanliga glasull skivor typ: [länk] som vi passar in i mellan bjälklagret och ett lager byggfolie på detta innan man spikar upp nya reglar för takskivorna tvärs över bjälkarna.
Frågor: skall boardskivorna vara kvar, dvs luftspalten eller kanske man kan skippa byggfolien, den fanns ju inte innan? Om man sätter byggfolien, dvs "ångspärrar", behöver vi även fixa ventilation? Kan nämna att rummet är även utgång till altan, så det finns en altandörr.
Orsaken att Eps valts som isolering var vikt och diffusionsöppet!
Sätt givetvis Eps ( viktskäl ) isolering i det nya taket och utegips mot brand men förstärk taket så att du vintertid sätter stämp eller kan sätta stämp om det snöar kraftigt!
Luftspalt behöver du för att slippa plast!
Ok tack för svaren! Ja, såklart menar jag 95mm x 45mm!
Varför behöver man luftspalt för att slippa plast?
Varför behöver man luftspalt för att slippa plast?
B byggarätt skrev:Det där taket är inte godkänt för snölast plus egenvikt!
Orsaken att Eps valts som isolering var vikt och diffusionsöppet!
Sätt givetvis Eps ( viktskäl ) isolering i det nya taket och utegips mot brand men förstärk taket så att du vintertid sätter stämp eller kan sätta stämp om det snöar kraftigt!
Luftspalt behöver du för att slippa plast!
Det uppstår alltid kondens och den måste gå att vädra ut... Eps är diffusionsöppet så på sommaren kommer fukten värmas ur men på vintern så får du kondens som måste ventileras ur vilket inte går med plastfolie...S StefNo skrev:
Hade taket varit starkare så hade jag valt cellulosa som är överlägset i ditt användningsfall
Ingen diffusionsspärr i utrymmen som inte ska värmas upp, det blir fuktutfällning inne i isoleringen i taket på våren när solen värmer taket och nattkylan är kvar i rummet.Om du har spärr så kan inte fukten vädras ut till rummet.
Med vänlig hälsning.
/CC
Med vänlig hälsning.
/CC
Klicka här för att svara