Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Finns det någonting som Knauf "Trenn-Fix" i Sverige?

1. F
    Medlem · 61 inlägg

Flomi

Medlem
    Hej,

jag är från Tyskland och vi bygger här i Sverige. Min Svenska är tyvärr inte så bra ännu.

Vi håller på lägga gipsskivor i huset och vid anslutning mellan innertaket och väggar tänkte jag använder en "separeringstejp" som jag känner till från Tyskland.
    Men en sådan tejp kunde jag inte hitta, jag vet inte beteckningen på Svenska. Eller använder man en sådan tejp helt enkelt inte här?

Knauf Trenn-Fix

Den tyska beskrivning översätter Google som:

"Knauf Trenn-Fix är en 65 mm bred specialpappersremsa för komponentseparation, vilket effektivt undviker den typiska skuggade sprickbildningen vid komponentanslutningar. Knauf Trenn-Fix används som separeringsremsa för anslutning av gipsytor till fasta komponenter, mellan gipsytor för att uppnå en smidig avskiljning"

Tack på förhand och hälsningar!

2. R
    Medlem · Stockholm · 31 inlägg

reik

Medlem
  3. F
    Medlem · 61 inlägg

Flomi

Medlem
  4. D
    Renoverare · Blekinge · 308 inlägg

DaDolly

Renoverare
  5. A
    Medlem · Stockholm · 1 113 inlägg

anis16

Medlem
    • Laddar…
  6. S
    Medlem · Västernorrland · 8 270 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Finns massor med bra byggnadsvaror utomlands men de får aldrig fäste här för svenska snickare är bäst och gör som de alltid gjort. Vi gör rätt och alla andra fel typ............

7. F
    Medlem · 61 inlägg

Flomi

Medlem
    Precis!

8. F
    Medlem · 61 inlägg

Flomi

Medlem
    Men det är jo samma i Tyskland att hantverk är mycket traditionellt. Jag frågade en tysk snickare som utbildades för 20 år sedan och han kände inte heller till den där tejp. Och många nya uppfinningar hjälper bara byggnadsmarknader att tjäna mer pengar....

Men den där "Trenn-Fix" är verkligen en bra sak!

9. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 581 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    • Laddar…
  10. A
    Medlem · Stockholm · 1 113 inlägg

anis16

Medlem
    Ju mer jag tittar på instruktionen ju mindre förstår jag tejpen funktion: den möter inte den gipsskivan som kommer in 90 grader (står 5mm), sedan spacklas glipan och sedan skär man rent/bort tejpen. Vad är funktionen av tejpen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.