M
Hej,

Har en uteplats där jag vill ta bort den mittersta av de tre stolparna som finns.

Uteplats med takstöd, befintliga stolpar synliga, och en trämatbord med stolar under markistak nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Avståndet mellan de yttersta stolparna är 520 cm.
  • Djupet från husvägg till stolparna är 200 cm.
  • Det är en vind ovan, fyra takstolar som vilar på husväggen, cc 120.
  • Nuvarande limträsom vilar på stolpen än 90x270.
  • Taket mot yttervägg (vänster bild 1) vilar på den väggen och påverkas inte av ändringen.
Takstolar och en limträbalk syns inne i en konstruktion ovanför uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sökt lite och generellt så skulle en limträ på 115x405 (kanske mer?) behövas. Om jag nu har fattat allting rätt. Ni får gärna rätta mig.

Men eftersom det är en hela takstolar som vilar på huset behöver jag så kraftigt limträ?

Rent praktiskt. Behöver jag ta bort nuvarande och ersätta med en ny? Kan jag bygga på nuvarande? Jag tänkte först om jag kunde fästa en till 90x270 utanpå men får då problemet att den inte vilar på någon av de ytterstolparna. Om det nu är ett problem?

Andra idéer eller tankar tas tacksamt emot!

Du måste redovisa betydligt mer för att man ska förstå konstruktionen. Plan- och sektionsritningar t.ex.. Var är fotot över takstolarna taget? Jag tror inte det är realistiskt att behålla den nuvarande balken. För att en ny och gammal balk ska samverka krävs att de är ihoplimmade, inte helt enkelt i det läget. En balk med måtten 115x405 (utan att kolla om det är rätt dimension) kan ersättas av 215x315.

M
J justusandersson skrev:
Du måste redovisa betydligt mer för att man ska förstå konstruktionen. Plan- och sektionsritningar t.ex.. Var är fotot över takstolarna taget? Jag tror inte det är realistiskt att behålla den nuvarande balken. För att en ny och gammal balk ska samverka krävs att de är ihoplimmade, inte helt enkelt i det läget. En balk med måtten 115x405 (utan att kolla om det är rätt dimension) kan ersättas av 215x315.
Har ingen planritning där takstolarna ingår. Bilden på takstolarna är tagen från husväggen, där överhänget ut till stolparna börjar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.