Ok, tack för svar. Har en liknande situation med mina källarväggar i betong. Har vissa ställen där färg och betong släppt pga fukt som uppkommit av tilläggsisolering invändigt (gjort på 80-talet). Har även knutar i betong där jag misstänker plastfärg så allt har släppt.
Hus från 20-talet. Reparationsbetong var det.

Detta var den skriftliga rekommendation jag fick.

”På 30-talet var det vanligt att man göt med betong av medioker kvalitet. Det finns en del smärre fuktskador oftast närmast golvet. Det kan vara lämpligt att laga dessa. Viktigt att inte använda en plastfärg (för tät).En silikatfärg däremot underlättar uttorkningen. Lagningen kan utföras på traditionellt sätt alltså med diffusionsöppna material, dvs lagningsbetong och puts.”

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Blev Combimix Lagningsbruk till slut. Fungerade bra när man väl kommit på tekniken. Knackade bort allt gammalt löst bôs, borstade rent, vattnade med blöt sopborste (väldigt viktigt steg insåg jag för att få det att fästa) och sen försöka få på det så jämt som möjligt. Efter 1-2 timmar ruggade upp ytan med mina arbetshandskar (antar proffsen använder bräda eller dylikt till detta) för att ta bort ojämnheter och få en "putsad struktur". Nu ska det bara torka ordentligt, sen målas.

MultiMan
Jag brukar använda en murarborste för fin struktur.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag brukar använda en murarborste för fin struktur.
Makes sense.

Inser att jag kan lägga upp hela tillståndsbedömningen om någon funderar över sin egna gamla källare hittar fram till tråden:

”Mätning av armering med elektromagnetisk täckskiktsmätare typ Elcometer på två ställen visade att det inte finns någon armering ytligare än 80 mm. troligtvis är källarväggen oarmerad. Dess tjocklek tyder också på detta. Alltså kommer inga korrosionsskador uppstå i källarväggen.

På 30-talet var det vanligt att man göt med betong av medioker kvalitet. Det finns en del smärre fuktskador oftast närmast golvet. Det kan vara lämpligt att laga dessa. Viktigt att inte använda en plastfärg (för tät).En silikatfärg däremot underlättar uttorkningen. Lagningen kan utföras på traditionellt sätt alltså med diffusionsöppna material, dvs lagningsbetong och puts.

Enligt min bedömning är det inte nödvändigt att göra en utvändig dyrbar dränering.

Skulle det visa sig att läckaget blir mer omfattande torde kristalliseringsmedel, exempelvis Penetron, kunna täta i våt betong.”

• Gilla
Pling123 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.