Har länge letat efter bra info om hur tapeten funkar i verkligheten men funnit väldigt lite.
Så jag tar och provar själv och delar med mig lite.
I den aktuella lägenheten har radonhalten legat på ungefär 900Bq med självdrag. Vi lät installera frånluftsfläkt och kom ner i 450.
Med en radonmätare har vi dragit slutsatsen att radonet primärt kommer från väggarna då vi har platsbyggda garderober där värdet är klart högre med stängd dörr.
Jag kan verkligen rekommendera en enkel radonmätare. Exakt eller inte visar den ganska snabbt om dina åtgärder ger resultat.
Vi har nu börjat tapetseringen och tänkte slutföra till helgen. Den är som att sätta upp en vanlig tapet bortsett från att det är jäkla knöligt i hörn. Den vill inte anpassa sig utan släpper gärna. Sedan kommer vi få limma om alla skarvar för där släpper det också.
Men det ska bli jäkla spännande att se resultatet.
Återkommer. .
Så jag tar och provar själv och delar med mig lite.
I den aktuella lägenheten har radonhalten legat på ungefär 900Bq med självdrag. Vi lät installera frånluftsfläkt och kom ner i 450.
Med en radonmätare har vi dragit slutsatsen att radonet primärt kommer från väggarna då vi har platsbyggda garderober där värdet är klart högre med stängd dörr.
Jag kan verkligen rekommendera en enkel radonmätare. Exakt eller inte visar den ganska snabbt om dina åtgärder ger resultat.
Vi har nu börjat tapetseringen och tänkte slutföra till helgen. Den är som att sätta upp en vanlig tapet bortsett från att det är jäkla knöligt i hörn. Den vill inte anpassa sig utan släpper gärna. Sedan kommer vi få limma om alla skarvar för där släpper det också.
Men det ska bli jäkla spännande att se resultatet.
Återkommer. .
Jaha. Så var det dags att summera min utvärdering och jag kan bara kallt konstatera att det blev ett totalt fiasko. Ingen som helst påverkan på radonvärde.
Är det då en kass produkt? Ja och nej.
Att sätta upp den med överläpp är helt kass. Vi har provat två sorters lim men man får gå efter och limma om skarvarna flera gånger. Vi har dock inte använt det fabrikat som rekommenderats men väl ett lim av samma typ.
Uppenbarligen har ju denna tapet visat goda resultat för vissa men radon är en lurig motståndare som verkar finna alla möjliga vägar in.
Vad har jag gjort fel då? Jo jag har inte anlitat ett proffs för analys av källan till radonet utan har med min egen mätare dragit slutsatser. Att genom att stänga alla ventiler och öppningar i en lägenhet på andra våningen gen lyckats få upp radonhalten till 1600Bq. Och då även få höga halter i stängda garderober som är område i väggen. Men med tapetsering i ett vardagsrum där tilluftsventiler sitter (utsug i håll, badrum och kök) inte ens lyckas mäta upp en tydlig skillnad ger för mig svaret att detta inte var lösningen för mig.
Är det då en kass produkt? Ja och nej.
Att sätta upp den med överläpp är helt kass. Vi har provat två sorters lim men man får gå efter och limma om skarvarna flera gånger. Vi har dock inte använt det fabrikat som rekommenderats men väl ett lim av samma typ.
Uppenbarligen har ju denna tapet visat goda resultat för vissa men radon är en lurig motståndare som verkar finna alla möjliga vägar in.
Vad har jag gjort fel då? Jo jag har inte anlitat ett proffs för analys av källan till radonet utan har med min egen mätare dragit slutsatser. Att genom att stänga alla ventiler och öppningar i en lägenhet på andra våningen gen lyckats få upp radonhalten till 1600Bq. Och då även få höga halter i stängda garderober som är område i väggen. Men med tapetsering i ett vardagsrum där tilluftsventiler sitter (utsug i håll, badrum och kök) inte ens lyckas mäta upp en tydlig skillnad ger för mig svaret att detta inte var lösningen för mig.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Jag har själv satt radontapet vid två tillfällen, en gång i min föregående bostad och en gång hos kund.
Inga problem att få den att fästa, använde våtrumslim. Sen är det väldigt viktigt att man tätar överallt, det är ju en gas man ska kapsla in. Helst ska ju all inredning ut, foder socklar osv så det blir tätt. Gjorde aldrig nån uppföljande mätning i min egen bostad, men kunden hade gjort mätningar och hävdade att det fungerade!
Inga problem att få den att fästa, använde våtrumslim. Sen är det väldigt viktigt att man tätar överallt, det är ju en gas man ska kapsla in. Helst ska ju all inredning ut, foder socklar osv så det blir tätt. Gjorde aldrig nån uppföljande mätning i min egen bostad, men kunden hade gjort mätningar och hävdade att det fungerade!
Det kan väl också vara så att garderoberna saknar tätning mot golv och innanmäte i väggarna och då kan ju gasen komma in via springor underifrån. För att se att den verkligen kommer från väggarna, så behövs en portabel gammamätare ( vet dock inte om det är en sådan du redan har, för jag hittar ingen info om mätmetod). Med en sådan kan du också se om gasen sönderfallit och fastnat bakom din nyuppsatta tapet. Hör efter med kommunens avdelning för Miljö och Hälsa, så kanske du kan få låna en mätare.G Göte Friman skrev:
Redigerat:
Givetvis är det viktigt att poängtera att vissa garderober samt ytan bakom elementet inte är täckt. Dock är jag något skeptisk till att det måste bli tätt som en ubåt. Om jag nu har täckt mer än 95% av väggytan så känner jag att jag borde fått någon liten förändring.
Men jag kan ju ha helt fel här. Nu jobbar jag med att limma igen skarvarna ordentligt samt monterar extra spaltventiler.
Jag sågar inte tapeten helt utan kan bara konstatera att den inte hjälpte mig i den här lägenheten.
Men jag kan ju ha helt fel här. Nu jobbar jag med att limma igen skarvarna ordentligt samt monterar extra spaltventiler.
Jag sågar inte tapeten helt utan kan bara konstatera att den inte hjälpte mig i den här lägenheten.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Hur har du kommit fram till att det är från väggen, som radonet kommer? Är väggarna byggda med känt Radiumhaltigt material (t.ex. blåbetong) ? Vet du efter vilken princip din mätare mäter? Mäter den alfa eller gamma ? Finns det riktverkan i instrumentet ?
OK, då mäter den gasens sönderfall direkt. Du kan ju prova att stänga in mätaren i någon form av halvklot ( avloppsrensare ?) som trycks tätt mot väggen och sedan läsa av för att verkligen se om det verkligen kommer därifrån. Vid radonsanering är det helt avgörande att veta exakt var det kommer in någonstans.



