15 345 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Vågar jag borra i eternitplattor pga asbest
Jag håller på att ordna en grövre verkstad i ett garage. På taket ligger eternitplattor med asbest då. Säkert minst 60 år gamla. Dom har spruckit lite och läcker in och jag har tänkt att lägga reglar ovanpå dom och lägga takplåt över reglarna. För att fästa reglarna har jag tänkt borra igenom eternitplattorna och fästa skruvar i de reglar eternitplattorna ligger på.
Dock är jag lite nervös för att borra i eterniten och undrar om detta är en god idé. Jag har köpt skyddsdräkt och munskydd med P3 filter och tänker täcka hela kroppen samt spruta vatten när jag borrar så det inte dammar. Men frågan är: vågar jag vara i verkstan efter detta?
Det är inte heller helt lätt att rengöra där då det är betong och jordgolv. Hur bör jag tänka kring detta?
Bäst hade kanske varit att ta bort eterniten helt. Och anlita en firma för detta och sedan sätta upp nya reglar och sätta upp takplåten. Eller är jag överdrivet försiktig? Jag vill ju inte vara nervös när jag står där inne och jobbar efter jag har tätat taket
Dock är jag lite nervös för att borra i eterniten och undrar om detta är en god idé. Jag har köpt skyddsdräkt och munskydd med P3 filter och tänker täcka hela kroppen samt spruta vatten när jag borrar så det inte dammar. Men frågan är: vågar jag vara i verkstan efter detta?
Det är inte heller helt lätt att rengöra där då det är betong och jordgolv. Hur bör jag tänka kring detta?
Bäst hade kanske varit att ta bort eterniten helt. Och anlita en firma för detta och sedan sätta upp nya reglar och sätta upp takplåten. Eller är jag överdrivet försiktig? Jag vill ju inte vara nervös när jag står där inne och jobbar efter jag har tätat taket
Dra på dig din dräkt och mask och börja borra.. det är exakt den skyddsutrustningen proffsen använder som exponeras för asbest 40 timmar i veckan i flera år!
Allt med asbest är så uppjagat och folk tror att man dör på en vecka om man nuddar asbest..
Släng masken och dräkten efteråt så behöver du inte oroa dig.
Allt med asbest är så uppjagat och folk tror att man dör på en vecka om man nuddar asbest..
Släng masken och dräkten efteråt så behöver du inte oroa dig.
Ja du låter överdrivet försiktig.
Jag hade nog varit på taket iförd shorts och borrat.
Den eventuella lila mängden damm som borrningen förorsakar är troligen mindre farlig än att befinna sig i Stockholms centrum ett dygn.
Och hur i så fall dammet skulle kunna komma in i verkstaden och besudla den så den blir livsfarlig att vistas i är för mig en gåta.
Jag hade nog varit på taket iförd shorts och borrat.
Den eventuella lila mängden damm som borrningen förorsakar är troligen mindre farlig än att befinna sig i Stockholms centrum ett dygn.
Och hur i så fall dammet skulle kunna komma in i verkstaden och besudla den så den blir livsfarlig att vistas i är för mig en gåta.
Men vad skulle kunna ske. Du borrar några små hål. Dammet åker uppåt ut i fria luften.
Du sitter ju inte med näsan över hålen och sniffar in dammet. Om nu någon liten procents av dammet åker in så lär det inte utgöra någon fara.
Det är inte plutonium du har i taket.
Du sitter ju inte med näsan över hålen och sniffar in dammet. Om nu någon liten procents av dammet åker in så lär det inte utgöra någon fara.
Det är inte plutonium du har i taket.
Enklast är väl att låta bli borra och bara skruva rakt genom plattorna. Dom är så tunna så normal skruv går rakt igenom.
Skulle tro att det även går fint att spika fast reglarna med femtumsspik. Då dammar det inget alls och asbestplattor är ju välarbetade, vilket är asbestens funktion, så dom rämnar inte bara för att du slår rejäla spik genom dom.
Skulle tro att det även går fint att spika fast reglarna med femtumsspik. Då dammar det inget alls och asbestplattor är ju välarbetade, vilket är asbestens funktion, så dom rämnar inte bara för att du slår rejäla spik genom dom.
Så länge du inte håller på att borra i 30 år är det ingen risk!P pota skrev:Jag håller på att ordna en grövre verkstad i ett garage. På taket ligger eternitplattor med asbest då. Säkert minst 60 år gamla. Dom har spruckit lite och läcker in och jag har tänkt att lägga reglar ovanpå dom och lägga takplåt över reglarna. För att fästa reglarna har jag tänkt borra igenom eternitplattorna och fästa skruvar i de reglar eternitplattorna ligger på.
Bäst hade kanske varit att ta bort eterniten helt. Och anlita en firma för detta och sedan sätta upp nya reglar och sätta upp takplåten. Eller är jag överdrivet försiktig? Jag viall ju inte vara nervös när jag står där inne och jobbar efter jag har tätat taket
Det ligger flera ton med asbest i Stockholms tunnelbanor då det varit asbest i bromsbeläggen dom förste 50 åren lika dant med alla bromsbelägg i bilar före 1982, men när man slutade i tunnelbanan vet ja ej.
Var du än befinner dig på klotet så andas du in asbest I varje andetag och mänskligheten dör inte av det!
Så det är lugnt.
Det var när jag läste bland annat på arnetsmiljöverkets hemsida som jag blev lite orolig:
när man sågar, slipar, utför håltagning eller borrar, frigörs stora mängder asbestfibrer och höga asbesthalter bildas i luften.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Därför jag börja fundera på om det är så klokt att borra i plattorna då jag planerar ha garaget som verkstan och därmed vara där en hel del ...
när man sågar, slipar, utför håltagning eller borrar, frigörs stora mängder asbestfibrer och höga asbesthalter bildas i luften.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Därför jag börja fundera på om det är så klokt att borra i plattorna då jag planerar ha garaget som verkstan och därmed vara där en hel del ...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer med @useless , ta bort eterniten och bygg det nya taket ordentligt!useless skrev:
För 45 år sedan borrade jag i och sågade eternitplattor på väggen av vårt dåvarande hus vid ombyggnad och renovering.
Och för 37 år sedan tog jag ner all eternit och skickade till tippen när vi bytte tillbaka till träpanel.
Och jag lever än som ni kanske förstår
Är du orolig redan så ska du nog låta bli att läsa verkets rekommendationer på hur man ska bete och skydda sig när man kapar och klyver trä...P pota skrev:Det var när jag läste bland annat på arnetsmiljöverkets hemsida som jag blev lite orolig:
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Men rekommendationerna är ju färmst till för folk som arbetar med asbest hela tiden, eller iallafall ofta. Jag tycker iofs. att man skall ha respekt för asbest. och vidta enkla skyddsåtgärder. Som att skydda sig med mask, kanske blöta arbetsstället lite för att minska dammspridningen.
men om du borrar i eternit en dag var 10e år, och gör det helt utan skydd, utan sitter och sniffar i dig så mycket borrdamm du kan, så kommer du åndå inte att bli sjuk. Men skulle du hålla på och sniffa i dig borrdamm med asbest 8h om dagen i 10 år, då kanske man skall vara lite orolig.
men om du borrar i eternit en dag var 10e år, och gör det helt utan skydd, utan sitter och sniffar i dig så mycket borrdamm du kan, så kommer du åndå inte att bli sjuk. Men skulle du hålla på och sniffa i dig borrdamm med asbest 8h om dagen i 10 år, då kanske man skall vara lite orolig.
- Jag skulle inte bygga in plattorna utan ta ner dom först som sign: useless säger. Annars flyttar man bara problemet in i framtiden och gör det ännu svårare.
- Är plattorna verkligen så spruckna att det inte går att spackla och måla?
- Om du ändå vill borra så kan du lägga på en klick raklödder och borra igenom. Torka av sen. Det fångar det mesta dammet.
- Är plattorna verkligen så spruckna att det inte går att spackla och måla?
- Om du ändå vill borra så kan du lägga på en klick raklödder och borra igenom. Torka av sen. Det fångar det mesta dammet.
Klicka här för att svara