Hej!

Vet inte om det här frågan hamnar rätt men jag testar. Någon moderator kanske kan flytta rätt annars.

Vi kommer snart att flytta in i en lägenhet som har en bänkskiva i köket gjort av någon mycket grov gråbrun betong. Skivan har en mängd ganska stora gropar (tänk bubblor/ojämnheter från gjutningen).
Jag skulle av hygieniska skäl vilja spackla igen dom groparna på något sätt.

Jag har då några frågor som det säkert finns någon kunnig som kan ge tips om.

1. Kan jag använda vanligt väggspackel tror ni eller behövs det någon specialsort?
2. Kan man köpa färgat spackel enligt en viss nyans eller kan man färga det själv?
3. Några tips på hur jag gör rent i groparna/ojämnheterna för att få spackel att fästa.
4. Andra saker jag ska tänka på?

Du kan inte använda vanligt spackel. Jag skulle testa med ren portland cement blandad med vatten till lagom spackel konsistens. Finns väl iof lagnings "massa" till betong men tror inte det tillför något

• Gilla
JonasKar
  • Laddar…
N
Jag har gjutit en bänkskiva till ett utekök , och även den fick lite gropar. Jag tog samma bruk som användes till gjutningen och borstade ner i groparna och fuktade skivan. När allt härdat slipade jag bänkskivan med våtslippapper. Resultatet blev en slät bänkskiva utan gropar, men att det blev lite mörkare nyans där det tidigare varit gropar. Samtidigt tycker jag att det blev snyggare med nyansskillnaderna. Idag hade jag nog använt Ardex a31, eftersom det troligen varit enklare.

En annan fråga är huruvida bänkskivan är behandlad på något vis. Det kan säker påverka hur bra något fäster.

• Gilla
Hessu
  • Laddar…
A Andreascanr skrev:
Hej!

Vet inte om det här frågan hamnar rätt men jag testar. Någon moderator kanske kan flytta rätt annars.

Vi kommer snart att flytta in i en lägenhet som har en bänkskiva i köket gjort av någon mycket grov gråbrun betong. Skivan har en mängd ganska stora gropar (tänk bubblor/ojämnheter från gjutningen).
Jag skulle av hygieniska skäl vilja spackla igen dom groparna på något sätt.

Jag har då några frågor som det säkert finns någon kunnig som kan ge tips om.

1. Kan jag använda vanligt väggspackel tror ni eller behövs det någon specialsort?
2. Kan man köpa färgat spackel enligt en viss nyans eller kan man färga det själv?
3. Några tips på hur jag gör rent i groparna/ojämnheterna för att få spackel att fästa.
4. Andra saker jag ska tänka på?
jobbar med betong och har gjutit tre bänkskivor själv hem och använd cement till porerna i skivan och behandla med Lithurin och en sealing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.