Hej!
Planerar för köksrenovering. Mina väggar är klädda i masonit och innanför det så är det stående spontade plank.
Nu planerar vi för att byta köksinredningen. Kommer behöva spåra för en del ny el och behöver därmed göra något med väggarna.
Vill helst inte behöva ge mig på alla väggarna utan funderar på att riva masoniten vid köksskåpen och sedan köpa 3 mms hård board och spika upp igen när jag är klar med elen.
Känns det helt galet? Hur har ni andra gjort som står med de här gamla träkåkarna som har masonit överallt?
Planerar för köksrenovering. Mina väggar är klädda i masonit och innanför det så är det stående spontade plank.
Nu planerar vi för att byta köksinredningen. Kommer behöva spåra för en del ny el och behöver därmed göra något med väggarna.
Vill helst inte behöva ge mig på alla väggarna utan funderar på att riva masoniten vid köksskåpen och sedan köpa 3 mms hård board och spika upp igen när jag är klar med elen.
Känns det helt galet? Hur har ni andra gjort som står med de här gamla träkåkarna som har masonit överallt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Men sätt inte upp ny masonit, gips är ett bättre alternativ.
Protte
Protte
Förtydligande: Masonit är 3 mm hård board.
Personligen tycker jag att du ska göra som tänkt och sätta upp board igen.
Dock, några saker att tänka på när det gäller board:
1) Den måste förfuktas innan den sätts upp (tätspikad), annars kan den buckla sig om det blir rejält fuktigt i köket under längre tid.
2) Skarvarna rör sig (krymper/sväller) så de bör täckas av inredning el lister.
3) Som underlag till ev kakel är gips bättre.
Personligen tycker jag att du ska göra som tänkt och sätta upp board igen.
Dock, några saker att tänka på när det gäller board:
1) Den måste förfuktas innan den sätts upp (tätspikad), annars kan den buckla sig om det blir rejält fuktigt i köket under längre tid.
2) Skarvarna rör sig (krymper/sväller) så de bör täckas av inredning el lister.
3) Som underlag till ev kakel är gips bättre.
Denna 5 år gamla tråden hjälpte mig väldigt mycket när jag själv bygger form.
Så gör ett försök att få feedback på min egna form .
Vad tror ni som kan? Kommer det hålla? Mest rädd för botten då regeln längst ner hamnade lite väl högt upp. Räcker det att stoppa in fler klossar (45 x 70) mellan de stående reglarna och plyfan?
Feedback mottages tacksamt.
Så gör ett försök att få feedback på min egna form .
Vad tror ni som kan? Kommer det hålla? Mest rädd för botten då regeln längst ner hamnade lite väl högt upp. Räcker det att stoppa in fler klossar (45 x 70) mellan de stående reglarna och plyfan?
Feedback mottages tacksamt.
Är ingen expert på gjutformar, men vad är det du gjuter? Hur kritiskt är det om formen buktar ut lite nertill?
Är det masonit 3 mm eller formplyfa (12 mm)? Gör ju stor skillnad i mothåll.
Bredd och höjd, (ev längd också)? Påverkar hur stort trycket blir.
Är det masonit 3 mm eller formplyfa (12 mm)? Gör ju stor skillnad i mothåll.
Bredd och höjd, (ev längd också)? Påverkar hur stort trycket blir.
Hoho!
Såg att jag postat i helt fel tråd .
Nåväl. Bygger form för stödmur. Höjden är max 73 cm. Är väl bara höjden som är relevant för trycker? 12 mm formplyfa i björk och 45 x 70 reglar. Att det buktar lite gör inget, vill bara inte att det ska braka samman!
Såg att jag postat i helt fel tråd .
Nåväl. Bygger form för stödmur. Höjden är max 73 cm. Är väl bara höjden som är relevant för trycker? 12 mm formplyfa i björk och 45 x 70 reglar. Att det buktar lite gör inget, vill bara inte att det ska braka samman!
Klicka här för att svara